Dagens namn: Hilda, Hildur
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Här renas avgaserna – med kreatursurin

Här är katalysatorn som renar avgaserna - med kreatursurin.

– Det är precis som en katalysator på en bil fast vi använder urea, kreatursurin för att rena avgaserna, säger Stefan Wall förste maskinist på Silja Symphony.

Längst ner på fartyget Silja Symphony hittar vi maskinrummet. Även om fartyget ligger i hamn är det full aktivitet och ljudnivån är hög.

– Här nere hittar vi både motorerna, ventilationen och alla tankar så det är mycket att hålla reda på, säger Stefan Wall, förste maskinist på fartyget.

Från maskinrummet styrs i stort sett allt på fartyget och det gäller att vara beredd på det mesta.

Vill du resa med Silja Symphony i vinter? Boka din resa här.

Se till att allt fungerar

För maskinisterna gäller det att hålla koll på att motorer, katalysatorer, ventilationen och avloppen fungerar som det ska. Det är också här man ser till att elförsörjningen i fartyget fungerar och att brandlarmen går som de ska.

En av sakerna som vi stöter på när vi går runt i maskinrummet är en enorm katalysator som med hjälp av kreatursurin renar avgaserna från maskinen.

– Det funkar precis som en katalysator på en bil. Och precis som i lastbilars katalysatorer använder vi av oss kreatursurin för att rena avgaserna, säger Stefan Wall.

Men att rena avgaserna är inte det enda man gör nere i maskin för att skona miljön. Här ser man också till att spilloljan från maskinerna pumpas upp. Spilloljan renas sedan från vattnet och pumpas i land.

– Det blir en hel del spillolja att ta hand om det är viktigt att det fungerar både för miljöns skull och för att brandrisken är hög om det finns en massa olja som rinner runt här nere, säger Stefan Wall.

Här hittar du bästa priset på din resa i vinter. Boka din kryssning här

Tillsätter ozon

Nere i maskin finns också de stora tankarna där allt avloppsvattnet från hela fartyget hamnar.

– I de tankarna tillsätter vi ozon som bryter ner svavelhalten. Avloppsvattnet pumpas nämligen ut i avloppsnätet i Stockholm och en för hög svavelhalt fördärvar avloppsnätet, säger Stefan Wall.

Hur vet man att svavelhalten är på en ok nivå?

– Det görs mätningar på det hela tiden, om man skulle hålla en för hög nivå så får man böta, säger Stefan Wall.

Det känns som det finns många "miljöbovar" här nere i maskin, hur kan ni hålla rätt på allt?

–Det är mycket att hålla reda på men vi har regleringar på allt. Vi samlar allt som kan återvinnas i form av filter och liknande. Avgaserna renas och olja och avloppsvatten pumpas i land. Sen jobbar man hela tiden på att hitta bättre alternativ för miljön. En åtgärd som kommit de senaste åren är att vi kör på dieselolja under hamntid, säger Stefan Wall.

Är det stor skillnad på hur man ser på miljön nu, mot hur det var tidigare?

–Ja absolut, förr länge sen var det nog inte helt ovanligt att lastfartyg pumpade spilloljan rätt ut i havet. Det är helt otänkbart i dag, säger Stefan Wall.

Här kan du boka din resa med Silja Symphony.

Tallink Silja
SENASTE NYTT

Kampanj

Visa fler
Om Aftonbladet