Dagens namn: Vincent, Viktor
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

"Inte bara nöjesbåtar"

Foto: Annika Jeppsson

Han har varit till sjöss i 40 år.

Trots det älskar överstyrman Rolf Olsson, 57, sitt jobb.

– Att jobba som jag gör är nästan det enda sättet att kombinera livet till sjöss med ett socialt liv hemma i Sverige, säger han.

Som 17 åring gick Rolf ombord på sin första resa till sjöss och det var ett liv som passade honom väl.

– På den tiden låg man ofta länge i hamn och man fick chans att se och uppleva mycket när man reste runt i världen. I dag ser det inte riktigt ut så, säger Rolf.

Vill du prova att kryssa med Tallink Silja? Här kan du boka din biljett.

"Ganska litet"

När vi träffar honom ombord på Silja Symphony är det för att diskutera hur man jobbar med miljön ombord på Tallink Siljas fartyg.

Tidigare under dagen har vi fått uppleva hur man på varje område på fartyget sorterar, väljer bättre miljöval och återvinner. Nu är det dags att prata med överstyrman om hur man kan påverka miljön från bryggan.

– Många pekar direkt och tänker på hur stora fartygen är och hur mycket olja det går åt för att driva dem. Men om man tänker efter så förstår man att utsläppet per person ombord faktiskt är ganska litet. Vi har kapacitet för 2800 passagerare och 900 meter lastbilar. Om alla de skulle köra på vägarna blir nog deras utsläpp betydligt högre, säger Rolf Olsson.

Välj fartyget framför bilen – boka din biljett här.

Så du menar att man bör kolla på fartygen med nya ögon?

– Ja, i mångt och mycket används en hel del av våra fartyg som en form av kollektivtrafik och lasttrafik och det är viktigt att tänka på att vi inte bara kör fartyg som nöjesbåtar. Ser man fartygens alla användningsområde så är utsläppen inte så stora.

Men om man ser på de utsläpp som trots allt finns på ett fartyg, vad gör man för att minska dessa?

– Vi håller de hastighetsbegränsningar som finns. Det är ganska självklart egentligen och oftast sätter skärgårdsmiljön begränsningen av sig själv. Det går inte att köra jättefort i de smala passagerna, då kommer fartyget inte igenom.

Hur är det med förändringarna i naturen, påverkas skärgården av trafiken?

– Ja det gör den men man får tänka på att vi använder samma sjöfartsleder som man gjort i drygt 1000 år. Självklart har de förändrats men vi håller de fartbegränsningar som finns. De är satta av länsstyrelsen för att minimera eventuella skador på stränder.

Är miljöfrågan något ni jobbar aktivt med ombord på fartyget?

– Ja så är det. Silja Line var det första passagerarrederi i världen att bli miljöcertifierat under mitten av 1990-talet och det är ett arbete som fortsätter kontinuerligt på alla avdelningar. Det handlar inte bara om villken olja man använder eller hur fort fartyget kör, utan det är viktigt att vi ser till alla användningsområden på fartygen. Från vilket diskmedel vi använder till elförsörjningen, oljan och hur vi källsorterar, alla delarna väger in för att man ska få lov att vara ett miljöcertifierat rederi.

Sugen på en kryssning? Boka din resa här.

Tallink Silja
SENASTE NYTT

Kampanj

Visa fler
Om Aftonbladet