Bussbiljetten kan bli gratis

Nytt förslag: Månadskorten i kollektivtrafiken ska kosta 0 kr

NYHETER

Gratis månadskort i kollektivtrafiken.

Det kan bli ditt.

Om Klimatberedningen får som den vill.

Foto: Foto: LOTTE FERNVALL
Varje stockholmare kan spara 8 280 kronor om året om månadskorten blir gratis.

Förslaget ryms i beredningens drygt 300 sidor tjocka lunta.

I Stockholm höjs snart månadskortet till 690 kronor.

Och det är dyrt även på andra håll i landet – 465 kronor i Jönköping, 415 kronor i Göteborg.

Upp till arbetsgivaren

Claes Västerteg (c) är en av sju partipolitiker som suttit i den Klimatberedning som den 4 mars lägger ett tungt förslag på miljöminister Andreas Carlgrens bord.

– Om arbetsgivaren väljer att betala så skulle det för arbetstagaren inte vara någon kostnad att åka kollektivt, säger han.

Det är arbetsgivaren det hänger på?

– Ja, det är det.

Men måste man inte betala skatt?

– Nej, det är tanken med detta. Att det ska vara skattebefriat.

Och arbetsgivaren får göra avdrag?

– Nej, moroten för arbetsgivaren är, som jag bedömer det, att i och med att det inte kommer att beskattas som en löneförmån ser jag inte heller att arbetsgivaren skulle behöva betala arbetsgivaravgift.

– Ska vi skattebefria det fullt ut ska samma gälla för såväl arbetsgivare som arbetstagare.

Den som väljer att åka kollektivt i Stockholm skulle alltså tjäna 8 280 kronor per år rakt av när snart månadskortet höjs till 690 kronor?

– Det är min bestämda uppfattning. Som det är skrivet ska det inte bli någon beskattning. Så det är en betydande besparing.

Björne Sjökvist, skattedirektör på Skatteverket, låter lite överraskad över förslaget.

– Om man skulle få det här som en skattefri förmån blir det en väldig effekt. Då får man hela pengen.

Är det möjligt rent skattetekniskt?

– Det är naturligtvis fullt möjligt politiskt. Precis som vilken annan förmån som helst, motion till exempel.

”Måste vara rättvist”

– Men skattesystemet ska också upplevas som rättvist. En del arbetsgivare har råd att ge bort motionskuponger, andra har det inte. Och det är ändå småbelopp jämfört med det här.

Som en jämförelse: I dag har man rätt att göra avdrag för resor till och från jobbet – men de 8 000 första kronorna får man själv stå för.

Klimatberedningens förslag ska nu utredas.

FAKTA

Så mycket sparar du

Priser för periodkort 30 dagar:

Blekinge: 370 kronor

(1 zon) – 850 kronor

(6 zoner)

Dalarna: 340 (1 zon) – 1 000 (hela länet)

Gotland: 450 – 675

(hela regionen)

Gävleborg: 430 (1 zon) – 1 460 (hela länet)

Halland: 525 (1 zon) – 865 (hela länet)

Jönköping: 465 (1 zon) – 805 (7 zoner)

Kalmar: 255 (1 zon) – 870 (hela länet)

Jämtland: 890

Norrbotten: 1 850

(hela länet)

Kronoberg: 400 (1 zon) – 750 (hela länet)

Skåne: 295 (1 zon) – 990 (hela Skåne)

Stockholm: 620

Sörmland: 450 – 1 280 (hela länet)

Uppsala: 580 (1 zon) – 890 (alla zoner)

Värmland: 855 (hela länet)

Västerbotten: 470 (1 zon) – 1 365 (hela länet)

Västernorrland: Inga periodkort

Västra Götaland: 345 (en tätort)

– 1 350 (hela länet)

Västmanland: 545 – 1 160 (hela länet)

Örebro: 375 (1 zon) – 1 380 (hela länet)

Östergötland: 530 (tätort) – 880 (hela länet)

... men bensinen blir dyrare

Bensinen blir 70 öre dyrare per liter. Kring en krona när momsen är inräknad.

Har du förmånsbil? Beskattningen höjs på de fordon som släpper ut mycket koldioxid.

Förorenaren ska betala. Eldar du med fossila bränslen – räkna med höjd energi- och koldioxidskatt.

Snabbare och kanske billigare tåg fram till 2020. Gods- och persontransporter ska öka med 50 procent.

Det kan bli trängselskatter i andra städer än Stockholm.