ÅSIKT

Gynning & Berg ska få oss att byta plattform

Spotifys miljardaffär kan leda till mer innovativa format

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Carina Berg och Carolina Gynning hörs i nya ”Gynning och Berg hittar sig själva”.

avSandra Wejbro

KULTUR

I början av februari köpte Spotify podcast-producenten Gimlet och plattformen Anchor, en affär som bedömare säger kan ha kostat dem långt över två miljarder kronor (den exakta siffran är hemlig). Att de satsar på podcasts är ingen nyhet, men storleken på affären har fått branschen att lyfta på ögonbrynen. Särskilt eftersom poddar, förutom några få jättar, ännu inte drar in de riktigt stora pengarna. Samtidigt behöver Spotify andra ben att stå på än den skakiga, krångliga och konkurrensutsatta musikbranschen. I jämförelse är podcasts billigt innehåll att producera.

Amy Schumer, som skrev ett kontrakt med företaget värt över en miljon dollar för podden 3 girls, 1 Keith, sände sin första säsong på alla plattformar men vill man lyssna på senare avsnitt måste man bege sig till Spotifys spelare.

Gimlet har populära poddar som Homecoming och Crimetown i sitt stall, men om några av dem framöver kommer bli exklusiva för Spotify är oklart.

I Sverige är Gynning och Berg hittar sig själva, som hade premiär den 12 februari, en liknande satsning, exklusivt hos Spotify. Där pratar de gamla parhästarna Carolina Gynning och Carina Berg om skilsmässor, dejting och personlig utveckling (bland annat genom att träna vaginamusklerna med yoniägg).

Det är rätt underhållande, främst tack vare Gynning som är den som bjuder mest på sig själv. Om första avsnittet var trevande och flamsigt, med höjdpunkten när Berg läste ur Gynnings självbiografi Ego girl, blir balansen med det lite mer allvarliga (i ena fallet en ganska färsk separation, i det andra nygift passion) bättre redan i tvåan.

Inte oväntat har Gynning och Berg hittar sig själva redan gett upphov till en hel del rubriker, och kommer säkert locka till lyssning i ett land där poddmarknaden domineras av kändisduos som pratar med varandra. Om den kommer att få någon att byta sin primära lyssningskälla återstår att se, men för oss poddfans är det kul att fler vågar satsa. Förhoppningsvis kan det ge mer innovativa format i framtiden, även i Sverige.

ARTIKELN HANDLAR OM