Scener ur ett äktenskap

Av: Barbro Westling

Publicerad:
Uppdaterad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Lena Einhorn.
Foto: Foto: Agneta Åkesson.
Lena Einhorn.

Det är vinter och Siri är på väg med barnen på en skärgårdsbåt till Värmdö. Vinden är isande kall. Därute väntar August. De ska avsluta sitt äktenskap och det är sista gången Siri går Augusts vilja till mötes. Året är 1890.

Kärleken, äktenskapet och skilsmässan mellan Siri von Essen och August Strindberg har flera gånger skildrats i fiktion och biografi. Einhorn skriver solidariskt med Siri men hon gör också August rättvisa och fångar framförallt det moderna i deras gemensamma projekt och hur det går tvärs emot tidens lagar och konventioner. Det plågsamt utdragna slutet med spionerier och vettlösa anklagelser från Augusts sida varvar Einhorn med kapitel om hur kärleksfullt ljust och jämställt relationen börjar.

I sin levnadsteckning fördjupar sig Einhorn inte i känslorna utan levandegör situationer och noterar förlopp, kanske med en försiktig kommentar om hur Siri kan ha tänkt. Metoden övertygar, hennes stil är både saklig och medryckande och det märks i språkets livfulla exakthet att Einhorn är väl hemma i tid och stoff.

Siri bestämmer att hon ska försörja sig och stå för sig själv, August bestämmer att de ska ha skilda sovrum för att inte ta varandra för givna. Barnen uppfostras lika, han stannar hemma då hon gästspelar i Finland, de uppmuntrar och hjälper varandra, skriver båda för brödfödan och har äktenskapsförord.

Då Strindbergs häftiga svartsjuka och djupa misstro tar överhand blir det som bekant värre. Han betalar inte ens underhåll för barnen. Den unga danska Marie David, som Siri och August lärt känna under vistelsen i franska Grez, kommer till Siris undsättning och blir den omtyckta Tantis för barnen i familjelivet i Helsingfors där Siri och Marie till sist också blir älskande innan Marie går bort i lungsot.

Här utökar Lena Einhorn den biografiska berättelsen med ett intressant eftermäle. Siri valde själv att avstå scenen för att under små omständigheter leva sitt liv med barnen och med att undervisa unga blivande skådespelare. Einhorn uppvärderar hennes val genom att skildra det som ett gott liv. Även detta tillhör bokens styrka och läsvärdhet.

Publicerad:

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturredaktion guide till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.