ÅSIKT

Inte riktigt vuxna

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

avAnn Charlott Altstadt

KULTUR

One Direction hade vattenkrig på Ullevi och vill likna Oasis

Lyckliga fans på Ullevi. Foto: Tomas Johansson/Aftonbladet

Kvällssolen bröt en regnbåge i det varma duggregnet över Ullevi och One Direction med lyckliga fans stämde upp i den kolsyrebubbliga Clouds, från albumet Four. Varje gest och ton från bandet väckte öronbedövande skrik från 42 000 tjejer och några killar, i ett samspel där äkta känslor ritualiserats till ett storslaget socialt drama.

När Wikileaks förra året släppte 200 000 hackade filer från Sony Picture handlade en mikroskopisk del om världens största band One Direction och deras promo inför en filmlansering i USA 2013.

Den korta presentationen bekräftade klichébilden av ett pojkband.

Det framgick exempelvis att One Directions management antog att fansen betraktar bandets inbördes dynamik och samspel som det allra viktigaste medan musiken bara är extrabonus.

Så i jobbeskrivningen för Harry Styles, Louis Tomlinson, Niall Horan och Liam Paynes ingår inte bara att sjunga utan också interagera med varandra och publiken som världens bästa kompisar. Kvinnliga superstjärnor måste åma och kråma sig i utstuderat sexualiserade noga koreograferade rörelser, hyperstajlade i högklackat. Världens mest dyrkade unga män kan däremot, som på Ullevi, traska runt på scenerna i vanliga kläder, bekväma dojor och starta vattenkrig. Och vi var alla överlyckliga.

One Direction har lämnat tonåren och står i dag inför en brytpunkt där de med nästa album måste sudda ut stämpeln som pojkband för att överleva. Niall Horan har beskrivit deras kommande sound som åt Oasis-hållet.

Något har för övrigt hänt med One Direction under våren. De har fått tonvis med positiv amerikansk press riktad mot en äldre målgrupp. The Guardian har beskrivit dem som mer fascinerande än någonsin. Och bandet har ett fantastiskt fandome som gör allt för att de ska kunna ta språnget från flickrummet till att bli soundtrack i universitetskorridorer och på mogna människors bilturer.

Några bloggare, besvikna över att 1D:s management inte vuxenpromotat senaste albumet Four, beslutade i maj att mobilisera One Directions enorma fandom i en global kampanj för att sprida låten No Control över världen.

Jättearmén av fans attackerade radiostationer, sociala medier och musiksajter och snart toppade låten olika listor, vann omröstningar och sattes på rotation från Jakarta till Vancouver.

På kampanjsajten Thunderclap nådde projektet en social räckvidd på över 55 miljoner människor och tvingade One Direction att infoga No Control på setlistan när europadelen av turnén startade i juni.

Ullevi fullkomligt kokade när Louis Tomlinsons fantastiska röst lyfte refrängen till den explicit sexiga låt som de äldre fansen hoppas ska skrämma alla tweenies ur fandomet så att One Direction även kan bli ett band för de föräldrar som i dag tvingas följa småungarna till konserten.

ARTIKELN HANDLAR OM

Musik