ÅSIKT

Balanskonst

Cecilia Djurberg gör det omöjliga i utställningen Balansakter på Dansmuseet

avCecilia Djurberg

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: Johan Lehman
Ur dansfilmen Longing to fly/Longing to fall som visas i Erika Janungers utställning Balansakter på Dansmuseet tom 2 september.

Balans är viktigt i dans – liksom i livet. Våra hjärnor söker ständigt harmoni och har en makalös förmåga att koppla om, justera och arrangera perceptionen utifrån inlärda verklighetsbilder.

Dansmuseet i Stockholm kan man just nu, på ett lekfullt vis, utmana såväl balanssinne som rumsuppfattning i konstnären och inredningsarktitekten Erika Janungers installationer. Här bjuds besökare i alla åldrar in i scenografiska rum som bokstavligen ställer tillvaron på kant. 


I det ena rummet lutar golvet i 22 graders vinkel och filmas samtidigt ”rättjusterat” så att man får förvirras av sina egna balanskonster på en skärm. En annan rumskub är vriden i 90 grader, vilket på skärmen skapar en illusion av helt upphävda tyngdlagar, trots att pinnstolen ”på golvet” egentligen sticker rakt ut från väggen. Där kan man med sin kropp göra – som det heter på kvällstidningsspråk – det omöjliga. Till exempel krypa upp i ett hörn i taket likt en vampyr. 

Scenkonsten har en lång tradition av att arbeta med mer eller mindre illusionistiska trick av den här typen och även den tidiga, predigitala filmkonsten såklart.


I utställningen visas även Erika Janungers dansfilm Longing to fly/Longing to fall där dessa fysiska grepp utnyttjas i en ömsint, intim duett om att finna balans i det obalanserade.

Balansakter – en utställning om kropp och rum har tidigare visats på RIAN designmuseum i Falkenberg och visas nu på Dansmuseet i Stockholm till och med 2 september.

ARTIKELN HANDLAR OM

Dansmuseet

Dans

Konst