ÅSIKT

En Ikeakatalog fullproppad med vänsterpolitik

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

Spanska Podemos hoppas på succé i valprogram

Foto: Podemos valprogram visar upp partimedlemmar i deras hemmiljöer.

Tänk dig att du öppnar Ikeakatalogen. En man hänger familjens tvätt på tvättstället i köket, en kvinna sitter i soffan och läser, någon jobbar flitigt i sitt kontor. Föreställ dig att de korta texterna till de glansiga bilderna inte handlar om möbler och köpkraft, istället är bildrutorna fulla av politiska förslag för ett samhälle i kris.

Det är precis vad vänsterpartiet Podemos i Spanien gjort i sitt nya valprogram som släpptes i går. Vid första ögonkastet är programmet identiskt med det svenska företagets katalog. Gjort med samma typsnitt, bildspråk och tilltal.

Här är det inte modeller i vita fräscha förvaringssmarta hem på bilderna, utan det folkliga partiets egna politiker i sina hem. Här har siffror på möbelpriser bytts ut mot statistik med källhänvisningar: 22 procent av spanjorerna lever på fattigdomsmarginalen, 92 procent av de företag som gick i konkurs var familjeföretag, 11 procent av spanjorerna har inte råd att värma sitt hus på vintern. Det är en katalog med 196 sidor problem och problemlösningar.

Efter att Spanien stått utan folkvald regering i ett halvår blir det nyval den 26 juni. Decembervalet lämnade Spanien med politiker som inte lyckades förhandla med varandra. Nyvalet har mötts med skepsis hos stora delar av väljarkåren. Var tredje röstberättigad anger att de inte kommer att rösta. Bland de unga ser det värre ut för demokratin, i undersökningar anger bara varannan att de kommer rösta i slutet av juni.

Var finns framtidstron i ett samhälle som drabbats av kris?

Det unga vänsterpartiet Podemos har sina rötter i folkrörelsen som växte fram under krisen. Det föddes på gatan och gick rakt in i parlamentet.

Nu hoppas företrädare för partiet att katalogen blir ”det mest lästa valprogrammet i demokratins historia”.

Med en blinkning till framtidstron har drömmarna om det egna hemmet bytts ut mot drömmar och visioner kring ett gemensamt samhällsbygge. Och kanske kan det fungera på en uttröttad befolkning och väljarkår.

På framsidan av katalogen står: ”Vi använder nya verktyg för att försvara de värderingar våra föräldrar lärde oss.”

Vad Ikea tycker om tilltaget? Man vill varken värdera eller kommentera tvillingkatalogen med samma format.

Se hela katalogen här

Astrid Menasanch Tobieson

ARTIKELN HANDLAR OM

Podemos

Ikea

Spanien