ÅSIKT

Google vill tänka åt dig

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

Nätjätten vill rangordna dina sökningar efter ”sanningsenlighet”

Vad ska man göra åt att människor tänker fel? Webbkonsulten Matt Stampeck säger till New Scientist: ”människor blir defensiva om man försöker korrigera deras missuppfattningar. Om de själva söker efter informationen på Google kommer de antagligen att befinna sig i ett mer mottagligt tillstånd”.

Och just detta vill han åtgärda i sitt projekt på sökmotorföretaget.

Google planerar att snart börja rangordna sina resultat efter deras ”sanningsenlighet”: en algoritm ska avläsa hur väl deras innehåll stämmer överens med de 1,6 miljarder ”kända fakta” som företaget samlat i en databas. New Scientist nämner som ett av problemen det skulle kunna lösa att sökningar på ”11/9” leder till konspirationssidor.

Men vill vi verkligen att ett privat företag ska avgöra vad som är ”sanningsenligt” via algoritmer som ingen utomstående kan granska?

Internet har gjort att människor i dag memorerar färre fakta, och att vi har mindre tålamod att läsa långa texter och hellre skummar oss igenom ytlig information, konstaterar it-journalisten Nicholas Carr.

Allt mer av vår kunskap och själva våra tankeprocesser finns numera utanför våra egna hjärnor, åtkomligt genom dessa sökmotorer. Men därmed också under någon annans kontroll.

Kanske är det dags att fundera på förslaget från Adbusters-grundaren Micah White, i en artikel om hur Google låter annonsörerna påverka sina resultat? ”Vi har offentliga bibliotek. Vi behöver en offentlig sökmotor”.

ARTIKELN HANDLAR OM

Google

Internet