ÅSIKT

Radikalen blev med åren gemytlig

Peter Dahls måleri gick från realism till expressionism, från samhällskritik till sinnlighet

avClaes Wahlin

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
1 av 2 | Foto: MATS STRAND
Peter Dahl (1934–2019)

Peter Dahls målning ”Färgteve och konjak till kaffet” från 1970, ingående i serien Drömmar i soffhörnet, är ett halvt sekel gammal, men har samma ironiskt kritiska laddning än i dag.

Om paret som bjuder hem chefen på middag och sitter framför färgteven med lite lyxsprit den gången riktade sig mot en borgerlighet, så är måltavlan i dag nästan hela medelklassen. Låt vara att konjaken är ersatt av ekologiskt, närproducerat vin.


Peter Dahls konstnärskap hade länge detta slags politiska udd. I den nyss nämnda serien ingick till exempel ”Liberalismens genombrott i societeten”, en målning där några välklädda äldre damer och herrar vällustigt blottar sina könsorgan. Mycket riktigt beslagtogs tavlan av polisen. Serien Kalles dröm året efter, 1971, om hur Kalle hunsas av sin chef, kan ses som ett konstnärligt efterspel till beslaget. De olika målningarna med sina beskrivningar erinrar också om Georg Büchners pjäs Woyzeck, den hunsade soldaten som utsätts för diverse experiment av överheten.

Dahls målningar brukar beskrivas som expressionistisk realism, de är föreställande, men med ett kraftfullt uttryck i syfte att avslöja eller blotta samhälleliga lögner utifrån ett klassperspektiv. Dahls tidiga målningar lånade en hel del av Edward Munch (ensamma människor mot an bakgrund av stad eller folkliv), medan det mer mogna uttrycket påminner om det förra sekelskiftets expressionism, som den belgiske målaren James Ensor, som i sina färgstarka porträtt av festande människor låter dödskallen tränga genom huden. Peter Dahl nöjde sig med att blotta lögnerna och hyckleriet.


Men redan tidigt präglas måleriet av färg och rörelse, det finns en livfullhet som varken de kritiska tavlorna eller de senare mer enbart sinnliga motiven avstår från. Inte ens de sena målningar, som kan vara både folktomma och ha en reducerad färgskala, är fyllda av liv och  rörelse.

Provokatören blev med tiden folkkär. Hans publika genombrott skedde kring decennieskiftet 1980, först med I parken, där gemyt och myt fått ersätta kängorna mot överheten. Men det är med de 87 litografierna till Bellmans epistlar, en samling som turnerade landet runt från mitten av 80-talet, som han blev populär som få levande konstnärer blir. Det är också de litografierna som han än i dag är mest känd för.


Peter Dahl utbildades på Konsthögskolan i Stockholm under Lennart Rodhe. Senare blev Dahl själv lärare vid Gerlesborgsskolan och Valand, samt professor vid Konsthögskolan. Han var under den senare halvan av 1970-talet verksam som konstkritiker i Arbetaren och gav också ut en rad böcker, nämnas bör Med mina ögon och Målarens arbete, samt trilogin självbiografier Mot ljusare tiderKanske konstnär och Rätt och fel.

Dahl var född i Norge och kom hit under kriget med sina föräldrar. Han avled 85 år gammal den 17 maj, Norges nationaldag.

Ett slags cirkel slöts.

ARTIKELN HANDLAR OM

Peter Dahl