ÅSIKT

Här har du ditt liv

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

JOHN PETER NILSSON åker till Spanien för att se Nordens ljus

Pontevedrabiennalen vid Atlantkusten är en institution i Spanien. Under många år var det en av få återkommande utställningar som presenterade kvalificerad samtidskonst i landet.

Efter Franco och La Movida på 80-talet har situationen förändrats. Nu öppnar det ena museet eller konsthallen efter det andra och Spanien genomgår en stor förändring.

Pontevedrabiennalen håller dock ställningarna. Nästan hela det spanska konst-etablissemanget var på plats när den 27:e upplagan öppnade. Från början visade biennalen enbart lokala konstnärer men sedan 90-talet sätter man fokus på ett specifikt land eller region tillsammans med den iberiska kontexten. Och nu är turen kommen till Norden.

Den tidigare chefen för Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia i Madrid, Maria de Corral, har valt ut 30 konstnärer från Norden, Spanien och Portugal som visas på två platser i Pontevedra, Pazo de Cultura och Antiga Facultade de Ciencias Socials. Temat är berättelser. Konstnärerna diskuterar tiden och rummen vi lever i.

Två huvudlinjer kan skönjas. Dels en förfinad estetisering av medielandskapet och dels mer eller mindre dokumentära fotografier av det urbana landskapet. Däremellan förekommer också lite natur: Dansk-islänningen Olafur Eliasson visar tre serier fotografier av ett slags kategorisering av olika naturformationer som påminner om varandra, dansken Mads Gamdrup en serie fotografier av horisontlinjer och isländska Hrafnkell Sigurdsson har fotograferat polartält placerade i ett blåsigt och kallt snölandskap.

Men det är förhållandevis ganska lite av den gamla nordiska klichén om den ensamma människan i naturens storslagna evighet. I stället uppenbarar sig en intressant skillnad mellan de nordiska och iberiska konstnärerna. Lite grovt vill jag påstå att många av de iberiska konstnärerna tar upp mänskliga belägenheter i ett socialt perspektiv medan de nordiska konstnärerna formaliserar det.

Norrmannen Tor-Magnus Lundeby och svenskan Gunilla Klingberg har sedan länge tillhört mina favoriter bland de yngre nordiska konstnärerna. Lundeby presenterar en 5 x 5 meter golvmålning gjord av – tandkräm! Ett försök att väcka uppmärksamhet? Visst, men motivet är ett slags dataspelsmonster eller hårdrockkliché och i förening med det ovanliga materialet blir upplevelsen absurd och befriande skrattretande.

Klingberg visar i ett och samma rum en skulptur gjord av rislampor från Ikea, och en video som hallucinatoriskt presenterar en köprunda just på Ikea. Till det en mikrofon och högtalare som genererar en gnisslande loop.

Verken har presenterats förr men jag förvånas av hur träffsäkert de kommenterar ett slags monoton leda i vardagslivet samtidigt som det uppstår något läckert och åtråvärt i Klingbergs omtolkning av det.

Vissa paralleller finns hos portugiserna Manuel Vázques och Salvador Cidrás. Vázques presenterar en serie fotografier och videor som visar samma utgångspunkt, en gigantisk bilparkering, men som steg för steg manipuleras till att framstå som en skimrande, elegant hägring. Cidrás har gjort två stora komplicerade rumsinstallationer som med hjälp av videor, fotografier och väggmålningar skapar en labyrintisk känsla av att befinna sig i en silhuettliknande tillvaro där allting består av yta utan innehåll.

Riktigt sardonisk är spanjorskan Ester Partegás som gjort en flygplatslobby anpassad för - småbarn! Man kan tolka det som en gullig bild av barnanpassat resande men jag tolkar det som en mer giftig kommentar till masskommunikationens utveckling. Att resa i dag är som att bli hunsade som barn av transportföretagen.

Ännu mer socialt intresserade är konstnärsgruppen El Perro från Spanien. De har konstruerat en apparat för ett slags direktdemokrati. Besökarna får en metallbricka som man lägger i apparaten och kan då rösta i frågan huruvida de är för eller emot ”att samhället betalar för arbetslösa”. När jag lämnade museet på kvällen var 64 procent emot. Kanske högern håller på att återerövra Spanien?

John Peter Nilsson