ÅSIKT

Graven inuti

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

nnI kväll visar SVT sista avsnittet av polisserien Graven och vi bör rimligtvis kunna få ett svar på gåtan bakom den massgrav som har hittats i skogarna utanför Stockholm.

Irak, al-Qaida, internationell terrorism - förslagen till lösning är flera.

Inför sista avsnitt jobbar Cege, Kjell Bergqvist, och hans handplockade team mot klockan för att hitta svaret in-

nan Säpo går in och tar över.

Som i alla bra polisserier är emellertid svaret på gåtan långt mindre intressant än det kollektiv som efterforskar. Brottet, hur fasansfullt det än är, fungerar som lackmuspapper som avläser relationer.

I Rolf och Cecilia Börjlinds serie, fräckt och fantasifullt regisserat av Mikael Marcimain, bär var och en ombord på den provisoriska båten sin egen grav inom sig. Tydligast och mest naket gäller det obducenten Nina, en briljant yrkesmänniska som slår åt alla håll, på väg att systematiskt supa ihjäl sig. Bakom destruktiviteten finns en personlig förlust av make och barn - Linateolyckan skymtar i texten. Cecilia Nilsson gör henne med en naken hänsynslöshet som man sällan ser vare sig på film eller i tv, och visar att bitch-rollens aggressiva raseri bottnar i en lika rasande sorg.

Annika Hallins spanare Fanny är Ninas raka motsats. Med sin bakgrund i ett Östeuropa där massgravar är ett aktuellt faktum är hon ute på en personlig vendetta. Med uttrycken under absolut kontroll stiger hon ur mörkret som en grå hämndgudinna. När pojkvännen sviker blir hon än mera iskallt sammanbiten.

I Graven är det för ovanlighetens skull de kvinnliga karaktärerna som får fånga intresset. Men nu närmar sig slutet och intrigen börjar ta över. Det säger något om actiondramaturgins handfallenhet inför komplexa och spännande poliser som också är kvinnor, att de här två redan i förra lördagens avsnitt blev rivaler om samma, lite anonyma kille.

Vad har man annars tjejer till?

Svar får vi i kvällens avsnitt.

Tove Ellefsen Lysander