Kultur

Snabba Cash i sociala medier sabbar konsten

Pressavdelningen highfajvar men fiktionen förstörs

Av: 

Eric Rosén

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Foto: Johan Bergmark/Netflix

KULTUR

Innan J.K. Rowling blev känd som bråkmakare i transfrågor skrev hon barnböcker om en trollkarl som heter Harry Potter. De sålde helt okej.

För några år sedan började Rowling också spotta ur sig kuriosa om sitt Potter-universum i sociala medier. Oändligt många små detaljer, som att de flesta unga adepterna på Hogwarts har hemskolats i unga år, att Dumbledore när en dröm om att hans familj ska återförenas och att en av karaktärerna verkligen gillar tv-programmet Top Gear.

Rowlings töntiga publikfrieri gjorde mig så irriterad att jag inte kunde annat än önska att hon där och då blev cancelled. Man får inte sabba fiktionens magi ostraffat.

När Netflixserien Snabba Cash nu gör välförtjänt succé och hyllas samstämmigt tänker jag på Rowlings trivia-missbruk. För lika bra som serien är – lika mycket sabbas fiktionen och illusionen när de inblandade i produktionen dag efter dag publicerar små inblickar och behind the scenes-ögonblick från snart samtliga starka scener i Snabba Cash.

Detta påpekades först, roligt och illustrativt, av Evelina Boberg på Instagram. Hon skriver att hon inte ens såg klart serien efter att ha fått flödet sprejat med anekdoterna och bakom-insikterna. Själv hann jag åtminstone gå i mål innan bilder och stories i sociala medier gjorde att Leya, Salim och de andra förvandlades från karaktärer med verklig plats i mitt hjärta till ett slags flitigt marknadsförande Snabba Cash-influencers.

Snart dök också en av skådespelarna upp, som sin Snabba Cash-karaktär, i Alex och Sigges podcast. Det var rätt kul. Men det kändes lite för nära hur Robert Gustafsson tog den rörande karaktären Roland från Torsk på Talinn och förvandlade honom till ett vandrande fakturaunderlag i alla tänkbara forum. Jag blir inte förvånad om vi snart ser ”Marko” dyka upp på företagsevent för att skälla och gorma på sitt karaktäristiska sätt.

Det är inte svårt att förstå att de som nu slår igenom i Snabba Cash är exalterade. Det är också lätt att se framför sig hur Netflix pressavdelning highfajvar när instaflödet fylls av metainnehåll från serien som sedan delas vidare i oändlighet.

Men för den som verkligen tycker om verket blir realtidskommentarerna en nedmontering av det fiktiva, ett litet men ack så irriterande angrepp på konstens magi.

ANNONS EXTERN LÄNK

Njut av en god bok i vår – Prova BookBeat gratis i 2 veckor!

BookBeat.se

Publisert:

LÄS VIDARE

Från monster till offer – och till människa

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Ja, tack!

ÄMNEN I ARTIKELN

Sociala medier

Netflix

J.K. Rowling

Serier

Snabba cash

Robert Gustafsson

Instagram