ÅSIKT

En utbränd generation

”Crazy rich asians” visar kontinentens ökade inflytande

avKristoffer Viita

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Jong-seo Jeon i Sydkoreas Oscars­bidrag ”Burning”.

Asiens globala inflytande ökar både ekonomiskt och kulturellt. Den framgångsrika rom-comen Crazy rich asians hjälper just nu till att normalisera en superrik asiatisk elit.

Sydkoreas Oscarsbidrag Burning skildrar däremot förlorarna i regionen, där utbredd ojämlikhet leder till ensamhet, svartsjuka och våld.

Jong-su (Ah-in Yoo) är en ung och tystlåten man med författardrömmar som aldrig skriver något och jobbar som bud. En dag blir han uppraggad av Hae-mi (Jong-seo Jeon) utanför hennes prekariatjobb som ögongodis för en teknikbutik. Romansen blir kortvarig.

Hae-mi återvänder från en resa tillsammans med Ben, en snygg, berest yuppie, förkroppsligad av koreansk-amerikanske Steven Yeun. Bens överlägsna självförtroende kör över Jong-Su som lommar in i vänzonen när han ser rivalens Porsche.

Regissören Lee Chang-Dong tvingar publiken att identifiera sig med Jong-sus sexuella frustration, klasshat och begynnande incel-bitterhet till Hae-mi. Hon kämpar i sin tur med dubbelmoralen för unga kvinnor som inte har pengar: hennes utseende är hennes enda riktiga kapital som ständigt kritiseras eller beröms. Hon låter sig utnyttjas av Ben för att det är nödvändigt.

Hae-mi och Jong-Su saknar nästan helt släktband. Distansen till föräldragenerationen är på många sätt talande för den första årskullen i historien med sämre förutsättningar än sina föräldrar. Priset för alla ”millenials” utbrändhet har kanske aldrig skildrats så sanningsenligt.

ARTIKELN HANDLAR OM

Film