ÅSIKT

Hur pratar vi med barnen om fejktomten?

Julkalender, lucka 21: Cecilia Djurberg om källkritiken på julafton

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: Dennis Skley (flickr.com/photos/dskley/, CC BY-ND 2.0)
Så här års är det många som utger sig för att vara jultomten.

avCecilia Djurberg

KULTUR

LUCKA 21 Efter årets flitiga kampanjer och diskussioner om falsk information och fejkade nyheter står en utmaning av rang för dörren på julafton.

Hur hanterar vi alla barn som tragglat faktakoll och källkritik hela året om det är fejktomten som kommer susande på sin elcykel på julafton? Julstämningen riskerar att floppa totalt när telningarna som äntligen lärt sig skilja på fantasi och verklighet ska rycka i skägg och peta sina knäckkladdiga fingrar i misstänkta, rödklädda kuddmagar.


Och kommer servertrycketFaktiskt.se att stå pall? Har de bemannat för den virala spridningen av myter som omgärdar denna sägenomspunna högtid? Och vad är egentligen det korrekta svaret på knäckfrågan om Jesusbarnets biologiska far?

I en artikel i Psychology Today skriver filosofiprofessor David Kyle Johnson om ett fall som made it to Fox News, om en lågstadielärare som, så att säga, ryckt av tomtens skägg i klassrummet.


Frågan om huruvida en lärare har rätt att punktera precis alla myter för sina elever framstår (inte helt oväntat) i USA som kraftigt kontroversiell och föräldrar lär ha rasat och lagt enormt mycket energi på krishantering. 

Johnson, som skrivit boken The myths that stole Christmas: Seven misconceptions that hijacked the holiday, drar paralleller till religiös övertygelse och kommenterar det hela med slutsatsen att det är värre med föräldrar som ljuger för sina barn, än att barnen genomskådar tomtebluffen. 

ARTIKELN HANDLAR OM