Publicerad:
Uppdaterad:

De små arrangörerna drog en fet nitlott

Idiotiskt att detaljreglera om publiken ska sitta eller stå

Av: Martin Aagård

Publicerad:
Uppdaterad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Kultur- och idrottsminister Amanda Lind vid fredagens presskonferens.
Kultur- och idrottsminister Amanda Lind vid fredagens presskonferens.

Man får gratulera Amanda Lind och Mikael Damberg till att de under dagens presskonferens lyckades göra rockmusiken farlig igen. 

Inte för att den fördärvar ungdomen genom att sjunga om demoner, nakenhet och stora eldsvådor utan för att den utövas i lokaler där människor står upp och lyssnar på musik. 

Människor som står upp och lyssnar på musik sprider nämligen coronavirus mycket lättare än människor som sitter ner och lyssnar på musik.

Det finns säkert något välövervägt argument bakom beslutet, men – och det är det här som gör att man börjar misstänka att Lind och Damberg inte riktigt begriper hur kulturlivet fungerar i verkligheten – alla biografer har toaletter, alla teatrar har foajéer, alla klubbar har barer. Alla arrangemang har platser där människor trängs och smitta kan spridas. 

Det rimliga hade så klart varit att sätta ett publiktak och ge varje arrangör förtroendet att skapa ett säkert arrangemang. Anders Wendins förslag i Aftonbladet häromdagen på 150 personer var alldeles utmärkt. Det är något mindre än antalet platser i ett inrikesflygplan där folk sitter packade som en bortaklack i Allsvenskan.

Varje enskild arrangör känner sin lokal och sin publik allra bäst. Att regeringen ska detaljreglera om de sitter eller står är bara idiotiskt. Om det verkligen vore viktigt måste man fråga sig varför inte inte samma regel införs i kollektivtrafiken? Endast sittande med två meters lucka?

Skälet är troligen att kulturen inte anses särskilt viktig och därför kan vara en liten experimentverkstad för olika åtgärder. 

Genom att inte sätta någon övre gräns gynnas de stora aktörerna. På Stockholmslagens jättearenor är det enkelt att sprida ut säsongskortsinnehavarna. Jonas Gardell är så klart glad över beskedet. Det var de små arrangörerna som drog en fet nitlott i dag.


Diskrepansen mellan vanligt folk och myndigheterna växer för var dag. I väntan på att våra politiker ska begripa att de långsamt håller på att strypa svenskt kulturliv har folk börjat uppfinna nya sätt att roa sig i grupp. 

Ravefesterna har gjort en comeback. I min lokala park i Stockholm, Tantolunden, är det spontan festival varje helg. Med musik och dans. Stora delar av publiken ligger ner på filtar. Oklart hur det ska regleras. Här finns inga arrangörer som kan kontrollera att arrangemanget blir tryggt och säkert. 

Samtidigt fortsätter våra ministrar se till att professionella artister inte ska kunna uppträda och försörja sig.

Allt är bäddat för att vi även hösten 2020 sitter hemma och beställer saker på internet. Vilket i och för sig kommer att hålla Mikael Dambergs nya kompisar på Amazon på gott humör.

Publicerad:

LÄS VIDARE

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturredaktion guide till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Publicerad: