En förtrollande podd ur ett grodperspektiv

”Frog of the week” har inget syfte och säljer ingenting och det är underbart

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Den nyupptäckta ”Greta Thunbergs regngroda” (Pristimantis gretathunbergae) – kanske får den också ett avsnitt i ”Frog of the week”.
Den nyupptäckta ”Greta Thunbergs regngroda” (Pristimantis gretathunbergae) – kanske får den också ett avsnitt i ”Frog of the week”.

Veckans groda. Nej, inte någon fånig felsägning eller dråpligt tryckfel utan en riktig groda. Med simhud, roliga läten och ibland fina färger. En ny, varje vecka! Jag kan verkligen inte svara på varför, men podden Frog of the week är helt förtrollande.

Det var i april 2021 som de började de komma, grodorna. Först kom Brevicept Macrops, eller black rain frog som den heter på engelska. Sedan kom den amerikanska oxgrodan. Sedan the purple frog, och så vidare i hittills över 70 avsnitt. De ber aldrig om pengar, säljer inte in sig själva eller några samarbeten. Faktum är att det inte är helt enkelt att ens leta sig fram till vem som faktiskt gör den.

 

I en serie så kallade mikropoddar, varje avsnitt är runt tre minuter långt, berättar programledaren Kim om en ny groda. Vad är det då som är så fantastiskt med det? Ja, jag vet inte riktigt, men när kultursajten Vulture nyligen listade årets allra bästa poddar, oavsett genre, kom Frog of the week på andra plats. I deras tycke alltså världens just nu näst bästa podd.

Frog of the week är inte bara grodinformation, det är som en snäll liten kram. Mot en kuliss av sammetslen, nästan psykedelisk musik blandas fakta, små snälla vitsar och lustiga små grodljud till en audiell faktaruta som inte liknar någon annan. Med en röst så mjuk och intimt mixad att den närmar sig ASMR avrundar Kim dessutom varje avsnitt med vad hon tycker om med just veckans groda. Jag håller alltid med. Jag gillar också vad det nu var hon sa att hon gillade.

 

Det finns som sagt ganska lite information om skaparna av serien, eller syftet med den. Jag får nästan samma känsla som när jag upptäckte Welcome to Night Vale för tio år sedan. Man behöver bara lyssna. Det räcker så. Dessutom står ju syftet mitt framför mig I beskrivningen av podden. Den lyder så här: Every week we'll choose and highlight one frog to be the frog of the week! Doesn't that sound fun?

Och jo, det är det faktiskt.

Publisert:

LÄS VIDARE

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

ÄMNEN I ARTIKELN