ÅSIKT

Lätthet eufori

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
1 av 2 | Foto: Ur "Hide & Seek", en serie aluminiumskulpturer av Maria Miesenberger.
KULTUR

Det som först slår en när man träder in i rummen är kontrasten mellan materialen. Figurerna i aluminium står i kompakt tillslutenhet mot textilierna på väggarna. Skillnaden mellan det traditionstyngda metallgjuteriet och det lågt värderade handarbetet bygger upp spänningen.

När man går närmare upptäcker man att tygbilderna är gjorda av scotch-brite; och på skulpturernas yta slingrar sig fingeravtrycksliknande mönster. Materialkänsligheten är typisk för Maria Miesenberger. Hon arbetar med en form av hypersensibel minneskonst, där kroppssensationerna ger valet av teknik. Skrovligt, blankt, tätt, genomskinligt eller opakt - varje förnimmelse får sitt eget material.

Maria Miesenberger blev i början av nittiotalet känd för sina preparerade familjefotografier, spöklika bilder där människornas konturer flyter ut i ett slags luddig svärta. Samma oprecisa och fixerade upplösthet finns i utställningens skulpturgrupp av kurragömmalekande barn. Men det som jag hos fotografierna upplever som alltför stängt och tematiserat, bildar här istället ett slags avgränsade matriser för meningsalstring. Tecknen som är ristade på kropparna öppnar sig mot bildernas stygn och ornament. Scotch-britens trassel interagerar med fingeravtryckens hjärnvindlingar. Det skapas ett meditativt hyperrum där det lilla och stora samsas; en lite däven lätthet som gör betraktaren euforisk.

T o m 20 februari

Konst

Camilla Hammarström