ÅSIKT

Manifest mot bröllopspest

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

Har Göran Greider profetiska gåvor? Jag är inte den första att ställa frågan efter att ha läst hans poem i senaste numret av Re:public (#16). I tidskriftens bröllopsspecial skaldar han om prinsessan Madeleines dåvarande fästman som ”den svagaste punkten i kungahuset”, en möjlig fokuspunkt för framtidens antirojalism.

Mellan författande och pressläggning briserade skandalen och nu blir dikten ett majestätiskt tidsdokument att lyfta in i litterära antologier om femtio år. Kanske tillsammans med andra bidrag som tidskriften samlat för att i omvänd form realisera den kollapsade tanke på ett konstnärligt förevigande av Det Höga Bröllopet som Mårten Castenfors från Liljevalchs tänkte sig när han inbjöd presumtiva hovpoeter att fatta pennan.

I det här numret får vi dikter av Thomas Tidholm, Jenny Tunedal och Aase Berg parade med konstnärliga provokationer (dock inga rondellprinsessor) av Carl Johan de Geer, Macode Lindhe, Frida Farm, Hop Louie och Liv Strömqvist. Som manifestation mot en osannolik publik hysteri är det ganska effektivt. Jag saknar egentligen bara ett omtryck av Grönköpings Veckoblads klassiska dikt från 1935 om prinsessan Ingrids radiotal, fullt tillämpbar på dagens underdåniga tv-reportage: ”Vad är granens sus å djupa mon/ mot en Furstlig Fästmös levande diktion”.

Den som tröttnat på bröllop kan glädja sig åt att man får valuta för lösnummerpriset på andra sätt, som genom det reportage om den ständigt pågående oljekatastrof i Nigeria som Shell ansvarar för. Christopher Holmbäck och Lars Johansson skildrar hur miljontals liter olja varje år rinner ut i Nigerdeltat. Den miljömedvetenhet som bolaget basunerar ut från Lidingös grönska skär sig skarpt mot den afrikanska verklighet där naturgasfacklor årligen orsakar koldioxidutsläpp motsvarande Sveriges biltrafik under mer än fyra år.

Det är förstås en viktigare fråga än det furstliga bröllopet. Fast vem bryr sig när den officiella bröllopschokladen från Tyskland går runt i tv-sofforna.

Torsten Kälvemark