ÅSIKT

Strindberg, Stridsberg och en tysk scensation

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

Klassiker och nyskrivet bland höstens premiärer på Dramaten

1 av 2 | Foto: David Dencik

Presentationen av höstens första premiärer på Dramaten innehåller i alla fall en vacker överraskning. Den tyske, länge betraktad som kontroversielle, regissören Peter Konwitschny sätter upp Schillers Maria Stuart (premiär 3 september). Konwitschny är huvudsakligen uppmärksammad för sina operauppsättningar, jag minns hur han lät Verdis Aida utspelas i ett vardagsrum, eller densammes Don Carlos, Verdis opera efter Schillers revolutionsdrama, där han tvingade parkettpubliken att efter paus byta plats med den på raderna. Publiken fick känna av den sociala oron.

Ett helt annat slags teaterestetik, vågar jag gissa, kommer regissör Karl Dunér signera i uppsättningen av Aischylos Den fjättrade Prometheus, som får premiär 24 oktober. Dramaten påstår att den aldrig tidigare spelats, men Teater 9 satte upp den 1979.

Mattias Andersson återkommer till Dramaten för att göra Dostojevskijs Idioten, med David Dencik i huvudrollen som furst Mysjkin (22 oktober). Marodörer är titeln på en nyskriven pjäs av Hannes Meidal och Jens Ohlin, ett drama efter Strindberg om konst, kultur och kvalitet, för vilken ridån går upp den 19 november.

Dessutom blir Sara Stridsbergs Beckomberga pjäs i regi av Annika Silkeberg (12 september) och Jon Fosses Barnet sätts upp i regi av den norske, unge Johannes Holmen Dahl (1 oktober). Teaterchef Eirik Stubøs ande känns tydligt sväva över repertoaren, klassiker i estetiskt utmanande dräkter.

ARTIKELN HANDLAR OM

Dramaten

Teater