En sommar utan Mozart

Claes Wahlin om de barocka planerna för Drottningholmsteatern och Confidencen

Publicerad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Olof Boman.
Foto: Martin Hellström
Olof Boman.

KULTUR

Det verkar som om vi får en Mozart-fri sommar 2019, i alla fall på Drottningholmsteatern som har engagerat Ann Hallenberg som husartist de två kommande säsongerna.

Ann Hallenberg är ett stort namn inom barockoperan, huvudsakligen utomlands och av det enkla skälet att det är där barocken har en given plats i operarepertoaren.

Hon sjunger ofta med Les talens lyriques under Christophe Rousset som för övrigt förgyllde Drottningholm några somrar för ett drygt decennium sedan. Då spelades bland annat Händel, nu blir det hans opera Ariodante i regi av Nicola Raab som ges åtta gånger i augusti.

Raab har i Sverige tidigare satt upp Jules Massenets Thaïs och John Adams A flowering tree i Göteborg, samt Léo Delibes Lakmé i Malmö.


Händel blir det också i Ulriksdal, på den nya operafestivalen Confidencen Opera & Music som har engagerat Olof Boman som konstnärlig ledare (något som borde väcka avundsjuka hos Drottningholmsteatern).

Boman är en etablerad dirigent med barocken som specialitet och i augusti ger man inte bara Händels Acis and Galatea (13 föreställningar), utan även en dansföreställning till dennes Ode for St. Cecilia’s day (3 föreställningar).

Publicerad:

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.