Kulturpengar går till reklam

Av: Martin Aagård

Publicerad:
Uppdaterad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Stockholms kulturförvaltning har skaffat sig 15 (!) olika pr- och kommunikationsbyråer

Madeleine Sjöstedt, kulturborgarråd i Stockholm.
Madeleine Sjöstedt, kulturborgarråd i Stockholm.

– Det finns absolut ingen jävssituation!

Stockholms kulturdirektör Berit Svedberg är bestämd.

Det finns inga problem med att kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedts man Lennart Nordfors jobbar som pr-konsult för kulturförvaltningen, vilket Aftonbladet kunde berätta i går.

Madeleine var nämligen inte inblandad i själva upphandlingen. Hon borde visserligen ha varit det eftersom köpet av pr-tjänster blev ganska dyrt. 2,3 miljoner kostar de årligen. Men ett undantag gjordes.

Och Lennarts företag Gullers group är ju inte den enda byrån kulturförvaltningen anställt. Sen i fjol har Stockholms kulturförvaltning skaffat sig inte mindre än femton (15) olika pr- och kommunikationsbyråer som arbetar med allt från grafisk formgivning till ”strategisk kommunikation”.

Som jämförelse har arbetsmarknadsförvaltningen noll pr-byråer. Men de funderar på att skaffa. En, åtminstone.

– Vi jobbar jättemycket med kommunikation, förklarar Berit Svedberg.

Kulturfestivalen, Medeltidsmuseet, Liljevalchs, det är många saker som behöver reklam. Reklambyrån Essen ”brandar” Kulturhuset och Imaginegroup gjorde reklam för Victoria och Daniels bröllop. Det är mycket sånt. Intellecta har ett avtal om att erbjuda lobbying för 1 250 kronor i timmen. Gullers erbjuder krishantering för 2 500 kronor och coachar förvaltningens chefer.

Pr-byråerna ska dock inte hjälpa politikerna.

Men den uppdelningen är inte helt solklar. Gullers group granskade nämligen remissvaren om det nya kulturstödet – vilket kan tyckas vara att lägga sig i det politiska arbetet. Men nej, förklarar Berit. Gullers hjälpte tjänstemännen. Inget annat.

Men faktum är att kulturförvaltningens arbete allt mer handlar om att göra reklam.

Stockholms kulturförvaltning har nämligen enligt sina nya riktlinjer fått ”en starkare roll” i att marknadsföra varumärket ”Stockholm – The Capital of Scandinavia” som ska få företag att etablera sig i Stockholm. Staden ska positioneras som en ”hot spot” med hjälp av kultur står det i måldokumentet Kulturvision 2030. En ny kommunikationsstrategi för åren 2012–2015 ska just antas. Målet är att nå ut med budskapet ”Ett Stockholm i världsklass”.

Och där är kulturen ett fundament.

Pr-ifieringen av svensk politik är inte längre bara något propagandaminister Per Schlingmann ägnar sig åt. Den har sipprat långt ner i den kommunala förvaltningen. Politik är inte längre att fatta bra beslut utan att göra bra reklam för sina beslut och köpa krishantering för 2 500 i timmen från Gullers group när besluten är helt åt helvete.

Och Stockholms stads kulturförvaltning fungerar alltså numera som pr-byrå för varumärket ”Stockholm – the Capital of Scandinavia”.

Har ni sett de där affischerna med Björn Borg som hänger i ankomsthallen på Arlanda? Det är så stockholmarnas kulturpengar numera används.

Publicerad:

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturredaktion guide till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.