ÅSIKT

Teknikbranschens ansvar för framtiden

Cecilia Djurberg om årets upplaga av Internetdagarna, där artificiell intelligens, etik och demokrati diskuteras

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: Sara Arnald/Internetdagarna
Cathryn Posey, grundare av Tech by Superwomen, talade på Internetdagarna om vikten av etisk kod, jämställdhet och mångfald i techindustrin.

avCecilia Djurberg

KULTUR

Internetdagarna är Internetstiftelsens årliga konferens som tar pulsen på vår digitala utveckling. Här diskuteras sådant som börjat som science fiction, sen blir buzzwords och drivs på av techföretagen, för att så småningom uppmärksammas i den större offentligheten först när det blivit en del av mångas verklighet. Artificiell intelligens har avhandlats på tidigare upplagor av Internetdagarna, men är i år ett huvudspår som flera talare kretsar kring. Den mystifierade auran kring AI och robotframtiden punkteras med kritiska frågeställningar om vilken väg vi ska välja, istället för att dystopiskt undra vart i hela friden vi är på väg. Det är sunt.


För nu när vi identifierat internets problem med polarisering, desinformation och hur plattformarnas datainsamling blivit verktyg för massövervakning och propaganda, blir frågor om etik och demokrati inför nästa utvecklingssteg aktuella.

Cathryn Posey, grundare av organisationen Tech by Superwomen som arbetar för jämställdhet och mångfald inom teknikbranschen, talade om vikten av att förstå att algoritmer och artificiell intelligens också kan vara bias, och att det är nödvändigt för branschen att enas om etiken: ”With great code comes great responsibility” säger hon.


Tekniksociologen Zeynep Tufekci växte upp i censurens Turkiet och hör till dem som trodde att internet skulle rädda demokratin. Men konstaterar att vi likt sömngångare istället har vandrat in i ett redskap för totalitär kontroll. Nu måste vi ställa krav på ett rent internet, liksom vi ställer krav på att få andas ren luft, säger hon, och menar att idén om att annonser ska finansiera våra offentliga mötesplatser lett till den djupa polarisering vi upplever nu. Detta eftersom algoritmerna är programmerade för att dra in annonspengar och visa oss vad som är mest spektakulärt och populärt, och eftersom vi snällt låter oss serveras detta. Vi måste välja en annan väg.


Max Tegmark, professor i astrofysik, betonade likaså att vi måste lära oss att styra rätt, nu när utvecklingen går så fort. Det står klart att det är ohållbart för så väl demokrati som klimat att passivt låta techföretagen driva oss i den riktning som ger dem mest makt och pengar. Om vi alla funderar över vad vi vill ha av framtiden, och vad vi absolut inte vill ha, desto större chans är att vi får det, säger Tegmark.


Trots allt är det ju vår efterfrågan som styr techföretagens ekonomi och vilken teknik de satsar på. Så ju mer medvetna konsumenter vi blir, desto ljusare kan framtiden bli. Att årets julklapp alltså inte blev den röststyrda högtalaren, som kan missbrukas för övervakning, utan istället secondhandkläder ser ut som ett tecken på att vi kommit en bit på väg i vårt tekniska, mer hållbara medvetande och att marknadskrafterna påverkats något.

Flera av föreläsningarna från Internetdagarna 19–20 november 2018 filmades och kan ses här i efterhand