”Att vara vänster är att veta vad höger är”

I backspegeln ter sig de historiska tvisterna som krusningar på en gemensam ström

avGöran Therborn

Publicerad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Foto: Jacob Dall
I dag avslutar Göran Therborn kultursidans artikelserie ”Därför är jag vänster”.

Att vara vänster är att veta vad höger är, i dess olika blandningar av privilegierad självbelåtenhet, girighet och fjäsk. Att känna till skillnaden mellan marknadsekonomi och kapitalism. Att känna igen imperialistisk härskarlust och arrogans bakom de oändliga bombningarnas och ekonomiska krigens retoriska rökridåer. Att vara vänster är ett moraliskt engagemang i andra människors levnadsvillkor. En avsky mot allt förakt av samhällets ”förlorare”. En kritisk skeptisk hållning mot allt skryt, och framför allt från makt och överhet.

Att vara vänster är också att tillhöra en lång, internationell tradition att vara stolt över, en rörelse som kämpat för allas likhet inför lagen, för demokrati, för slaveriets, patriarkatets, statarsystemets, kolonialismens och kapitalismens avskaffande (det sistnämnda med begränsad framgång), för utbildning åt alla, för de arbetandes rättigheter, för alla människors jämlika möjligheter att leva ett gott liv. Nu gäller det en planet för oss alla.

Metoo-rörelsen i Sverige visade på hur sexism, makt och klass hänger samman i exploatering

Vänstern är en bred och mångförgrenad tradition, som rymt många inre strider. I dagens backspegel ter sig de historiska tvisterna som krusningar på en gemensam ström. Skulle det finnas någon mer vänsterliberal kvar i Sverige förutom Olle Wästberg (i den här serien) vore jag glad. Ett tragiskt faktum är ju att den fackligt organiserade medelklassen inte har någon politisk representation i det här landet.

Bli vänster kan man av många skäl och på många sätt. För min del började det med kolonialkrigen på 50-talet, det första Vietnamkriget och Algerietkriget, och fortsatte med Ungernrevolten l956, jag var 15 år då. Andra människors förnedring och lidande, maktens och rikedomens arrogans och brutalitet är outhärdliga. Metoo-rörelsen i Sverige visade på hur sexism, makt och klass hänger samman i exploatering.

Åsa Linderborg initierade den här serien och bad mig avsluta den. Den har visat på vänsterns mångfald och vitalitet. Ska jag placera mig själv i den, är det närmast i korsvägen mellan Kajsa Ekis Ekmans skarpa analys och Olle Svennings vidsynta sjävreflektion. Kampen fortsätter.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM