Peter Mattei - borta bra

Publicerad:
Uppdaterad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Peter Mattei har haft något slags avtal med Kungliga Operan sedan drygt ett år. Frågan är hur operan har skött denna vår världssångare. Han fick hit regissör Jonathan Miller för Kärleksdrycken, och det var ju bra. Han skulle ha sjungit i Eugene Onegin till sommaren, men man har visst slarvat litet med bokningskalendern, så det blir bara Don Juan i april.

I New York fick han i höstas lysande recensioner, med uppmaningar att Metropolitan skulle låta honom sjunga vadhelst han ville, genast. Och nu, i lördags, har han debuterat på La Scala i sin första Wagner-roll, som Wolfram i Tannhäuser. Corriere della seras recensent är lyrisk, talar om Matteis perfekta andningsteknik och om en röst så utsökt att det verkade som om Eberhard Wächter, en av 1900-talets allra största barytonsångare, har återfötts.

Peter Mattei, efterfrågad överallt i hela världen, nästan.

Claes Wahlin

Publicerad:

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturredaktion guide till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.