ÅSIKT

Auktionsverket slår ett slag för SvD

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

För otroligt länge sedan, förra seklet, var Svenska Dagbladet pionjärer online: Mårten Castenfors var konstredaktör, och ett litet webbgalleri fanns på svd.se. Det var roligt och visionärt och långt före sin tid. Även om vissa, som jag, bara såg blobbor i gråskala.

Nu lanseras SvD Konstliv, som ska ge konst och ­design större plats på sajten och i papperstidningen. Satsningen stöds av Stockholms auktionsverk. Det är inte så mycket före sin tid som mitt i den: att redaktionella satsningar stöds av utomstående ”kommersiella partners” sägs vara en fråga om överlevnad.

Är det verkligen så? Konstvärlden skiljer sig från andra kulturvärldar genom sina starka band till marknaden, till extrema värdeökningar. Få konstnärer kan köpa sina egna verk på auktion om man säger så. En bok som hyllas kanske säljer några fler exemplar, ett konstnärskap som exponeras mycket och därmed får mycket press - det är en fråga om miljoner.

Det har länge skämtats om att Svenska Dagbladets konstkritik i praktiken är köpråd (ja, nu blir ni arga på systertidningen). Det har troligen mer med målgruppen och läsarna att göra, än med texterna. Lite extra rolig blir då denna nya satsning, så elegant i sitt självbedrägeri: Det finns inga gratisluncher, kort sagt.

ARTIKELN HANDLAR OM