ÅSIKT

Googles nya mål: vinna poddkriget

Patrik Syk om nätjättens nya erövringsplan

KULTUR

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Dubbelt så många podcastlyssnare inom de närmsta åren. Det är målsättningen för Googles plan att krascha det podcastparty som Apple dominerat under ett drygt decennium. Jag tror faktiskt de kommer att lyckas.

Podcastindustrin har som de flesta av er säkert noterat dominerats av Apple genom Itunes, och på senare år genom den på alla Apples produkter förinstallerade appen Podcaster. Det har handlat om tillgänglighet för alla miljontals användare av Iphone, Ipad och Ipod.

För användare av andra telefoner, surfplattor och så vidare finns ett brett men spretigt utbud av andra appar och plattformar, men trots det har lyssnandet i väldigt stor utsträckning gjorts av dem som ägt någon av Apples produkter.

Det tänker nu Google ändra på.

Det första steget i Googles nya strategi är att göra podcasten till vad de kallar för en ”First class citizen” – en första klassens medborgare i Googles universum. Podcast kommer alltså behandlas med samma höga prioritet i Googles sökmotor som till exempel deras video och bilder. Det öppnar för nya företag att optimera sina plattformar för just Google och därmed en möjlighet att nå ut. Har du en Androidtelefon kommer du sömlöst att kunna hitta dina favoritpoddar via Google assistant. Det borde sätta rejäl press på Apple att utveckla sin egna ganska usla produkt.

Planen är alltså att skapa ett gigantiskt ekosystem av producenter, publik, innehåll och affärsmodeller där podcast utgör själva basen. På så vis hoppas man öka medvetenheten och förenkla lyssnandet – och alltså dubbla antalet lyssnare inom de närmsta åren.

Men det är inte bara Google som ser enorm potential i podcast. Nyligen presenterade BBC sin strategi att kommersialisera sina podcasts, genom ett samarbete med svenska Acast, och tillsatte samtidigt sin första ”Commissioning editor for podcasts” (ungefär podcastchef). Och på andra sidan Atlanten meddelade musikjätten Pandora sin strategi för att göra podcast till en del av sin kärnverksamhet.

2018 ser i och med detta ut att bli ett av de viktigaste åren för framtidens podcastande.

ARTIKELN HANDLAR OM

Google

Apple