ÅSIKT

Mer cancer - färre snygga bröst?

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

Får man säga vad som helst i kampen mot bröstcancer? I USA har organisationen Rethink Breast Cancers reklamfilm Save the Boobs, som skildrar en storbystad bikinitjej omgiven av dreglande män, hamnat i blåsväder. Bilden som ges är att brösten ska räddas för den manliga blickens skull, inte för kvinnans egen hälsa. LA Times krönikör Dan Neil satte i en kommentar fingret på filmens problematiska budskap: mer bröstcancer, färre snygga bröst?

I Sverige hade en sådan ­reklamfilm troligtvis väckt ramaskri, men även från svenskt håll cementeras könsrollerna i bröstcancerkampen. Genom att köpa ett antal utvalda produkter i rosa – Wettextrasor, våtmoppar, hushållsmaskiner, till exempel – kan man under oktober månad stödja Cancerfondens Rosa bandet-kampanj.

De enda teknikprylarna i utbudet, förutom mobil och kamera, är en elektrisk tandborste och en babyvakt. Med få ­undantag är bilden av kvinnan som ges av Rosa bandet oerhört schablonartad – synd på en så pass mäktig och inflytelserik kampanj.

Ellen Albertsdóttir