ÅSIKT

”I en bra lärobok är allt sant”

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

Göran Hägg chattade om läromedel

Foto: Göran Hägg.

Anders säger: Religionskunskap är ett ”kärnämne”. Finns det inte viktigare ämnen som borde vara det istället?

   Göran Hägg säger: Allt sånt här är väldigt modebetonat. Man har som sagt ändrat på saken nyss och gjort även historia till kärnämne. Och det är väl förnuftigt.

stina28 säger: Vad gör en lärobok riktigt bra? Vad behövs?

   Göran Hägg säger: I en bra lärobok är allt sant - annars är det liksom ingen idé. Men dessutom ska den ju helst vara läsbar precis som en vanlig bok. Det behövs entusiasm från författaren för det. Och så ska den också behandla barn och unga läsare med respekt, som tänkande varelser.

kalleM säger: Har förstått att det börjat bli populärt med Cd-rom som läromedel. Är det verkligen bra?

   Göran Hägg säger: Hittills har det inte varit särskilt bra saker som gjorts. Men visst måste det gå att visa saker man annars inte kunna visa, i tillexempel geografi eller religion. Men precis som i livet i övrigt förblir pappersboken det mest effektiva mediet. Den står sig dessutom när man byter tekniskt system - inte heller CD-rom kommer att vara mer än något årtionde, kan man anta.

säger: Har du några rekommendationer till blivande religionslärare som skall ut i litteraturträsket?

   Göran Hägg säger: Se dagens och gårdagens artiklar i Aftonbladet!

Anders säger: Vilka ämnen har vanligtvis bäst respektive sämst böcker?

   Göran Hägg säger: Den svenska skolan och svenska läroboksförfattare är bäst i världen på att lära ut engelska. Samhällskunskap och biologi brukar vara sämst.

jonas säger: Har du själv jobbat som lärare?

   Göran Hägg säger: Ja. Jag har nog i stort sett varit lärare i alla skolformer som jag inte har gått i. Men nu är det längesen, så jag får lita på vittnesbörd från barn och barn och barnbarn.

Börje säger: Håller du själv på och skriver någon bok just nu?

   Göran Hägg säger: Ja, som alltid. Men jag tror alltid att det går på tok om jag berättar vad det är, så det får du se först till hösten.

Elev_Krstd säger: Vilken är den bästa historieboken enligt dig?

   Göran Hägg säger: Äsch, jag börjar bli så senil, så jag kommer inte ihåg fjolårets artiklar i det ämnet. Jag får hänvisa dig till dem - flera av de allra nyaste historieböckerna för gymnasiet är faktiskt riktigt bra, långt bättre än religionsböckerna. Men kolla Aftonbladet de för de här dagarna 2004, så får du veta exakt. Menar du historiebok i största allmänhet, så äör det hursomhelst Edward Gibbons "Det romerska rikets nedgång och fall".

anna säger: Satsas det tillräckligt mycket på läroböcker i Sverige? Hur är våra böcker jämfört med andra i Europa?

   Göran Hägg säger: 1. Nej det gör det inte. Aldrig har det sålts och lästs så många böcker och så stora upplagor av varje som det gör i Sverige idag. Boken växer överallt, utom på ett enda ställe: SKOLAN. Där skär man ner och tar bort och satsar på höjda löner åt stadsdelsdirektörer - ca 100 000 i månaden - istället. 2. De svenskas läroböckerna är i internationell jämförelse ganska bra. Möjligen är de ännu bättre i våra grannländer, t ex Norge, där man dessutom anser sig ha råd att köpa dem i grundskolan.

säger: Går det verkligen att avgöra på förhand vad som är ett bra eller dåligt läromedel? Är inte det beroende på hur undervisningen är upplagd?

   Göran Hägg säger: Naturligtvis måste det prövas i klassrummet. Men man kan väl säga så här: en bok som är dålig och innehåller fel och fördummande inslag är och förblir dålig, även om den mot förmodan skulle hålla ungar sysselsatta. En bok som verkar bra måste dock därpå prövas även praktiskt, förstås. Men lite hjälp på vägen kan man nog - precis som i vanlig litteraturkritik - ge genom att granska texten så här.

säger: Malin: Du nämner att böcker är på för låg nivå. Hur skall vi som gymnasielärare tackla problemet att eleverna inte lärde sig det de borde i grundkolan? Då måste ju böckerna vara mellanstadieaktiga.

   Göran Hägg säger: Jättesvårt. Jag avundas er verkligen inte. Men låg nivå kan betyda två saker. Dels, som du säger att faktastoffet måste hållas enkelt. Men ibland menar jag också att författarna inte insett att hur lite de än kan förut så är 15 eller 16-åringar i princip vuxna.

Moderator säger: Då var det dags för sista frågan.

säger: Hej! Har du recenserat läroböcker i filosofi någon gång? Några synpunkter på en bra lärobok i det ämnet bör se ut?

   Göran Hägg säger: Nej, det har jag inte. Jag har försökt hålla mig till böcker i grundskolan eller kärnämnen - såna som i princip alla möter. Men vi får väl se vad som kan komma framöver, t ex i filosofi.