En robot-influencer gör aldrig bort sig
Caroline Hainer: Mänskliga misstag och känslor undviks med virtuella förebilder
På sin blogg skriver Isabella Löwengrip (tidigare ”Blondinbella”) att en klon ska ta över hennes konton. Influencer-roboten Gabrielle Löwengrip ska göra alla roliga saker Isabella inte har tid med: bo i New York, testa brunchhak och träna inför maraton. ”Jag vill, men kan inte, finnas överallt samtidigt”, skriver mamman, entreprenören och bloggaren.
Det hela är inte lika vansinnigt som det låter, virtuella influencers är framtiden menar analys- och innovationgruppen J Walter Thompson Intelligence. De påpekar att virtuella influencers ger företagen total kontroll.
Med mänskliga influencers finns alltid den mänskliga faktorn. Ett felaktigt ord i ett inlägg, en skandal i privatlivet – och varumärket kan skadas. Då är robotar mer pålitliga och redan nu finns till exempel virtuella Lil Miquela med 1,5 miljoner följare på Instagram. Hon hänger med kändisar, har på sig snygga kläder och pratar mode.
I Sverige pågår en debatt hur betalda bloggare, så kallade influencers, ska redovisa för sponsrade inlägg. I januari 2017 fälldes bloggaren Alexandra ”Kissie” Nilsson för smygreklam och en vägledande dom följde.
Influencerbranschen har också fått dras med fejkade annonsinlägg bland aspirerande bloggare som hoppas att det fejkade inlägget ska få dem att se populära ut och leda till betalda reklamavtal. Samtidigt tappar några av Sveriges största influencers stora antal följare på Instagram efter att appen gjort en kraftansträngning för att rensa bort ”botar”, alltså fejkkonton.
Är influencervärlden i kris? Ser vi början till slutet eller i alla fall ett skifte där robotar gör ett bättre jobb än skrivande människor? Enligt tidningen The Atlantic är svaret ja. Följderna av fejkade sponsavtal och följare är alldeles för negativa. Men framför allt är marknaden mättad, vi orkar inte mer.
Ett tecken i tiden är därför bloggaren Annahita Yazdi. Hon vann Apotekets pris ”Årets skönhetsskribent 2016” men meddelade 2018 att hon slutar skriva om skönhet. ”Jag mår inte bra av det”, skriver hon och hänvisar till ”industrin, säljare, sponsrade inlägg, influencer marketing och pressutskick” som dödat hennes entusiasm och kärlek. Det hade aldrig hänt med en influencer-robot.