Kultur

Facebooks strategier slår mot palestinier

Företaget är granne med alla – och håller sig väl med rätt makthavare

Av: 

Mattias Beijmo

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

”Facebook har tvingats till officiell ursäkt för sitt agerande; som vanligt vill Mark Zuckerbergs pr-avdelning måla bilden av hur ångerfulla de är. Nonsens” skriver Mattias Beijmo med anledning av de sanktionerade digitala attackerna nyligen.

Foto: Alex Brandon / TT

KULTUR

Jordana Cutler är Israel-chef för Facebooks pr- och lobbyverksamhet. Hennes politiska karriär innefattar en post som stabschef på landets ambassad i Washington och innan detta särskild rådgivare åt Benjamin Netanyahu. Nu är hon alltså anställd i ett amerikanskt teknikföretag, men i en intervju med Jerusalem Post berättar hon öppet att hon under sina fyra år på Facebook suttit på två stolar: hon representerar samtidigt regeringen Netanyahu.

Den pro-israeliska innehållsmoderationen på Facebook är sedan Cutler tillträdde välkänd och har uppmärksammats i internationella medier. Så när palestinska familjer skulle vräkas från sina hem i Sheikh Jarrah för någon månad sedan, resulterade de efterföljande protesterna i en massiv, Facebook-sanktionerad, digital attack.


Av totalt tre miljarder Facebookanvändare är 0,002 procent israeler. En Facebook-intern utredning visade en uppenbart koordinerad lavin av anmälningar från israeliska användare under konflikten kring Sheikh Jarrah; på en vecka kom det in 155 000 (!) anmälningar om ”terroristinnehåll”. Det saknar motstycke någon annanstans i hela världen. Under den senaste konflikten anmälde de israeliska användarna tio gånger mer påstådd terrorpropaganda och hatbrott än palestinierna, trots att de senare utgör dubbelt så många användare på plattformen.

Japp, utrikespolitik; Mark Zuckerberg har ju uttryckligen sagt att Facebook är mer nation än mobilapp, och det är såklart därför han ger viktiga roller till politruker som Jordana Cutler

Människorättsorganisationer och internationell media rapporterar samstämmigt om hur journalister på bland annat Al-jazeera och Agence France-Presse har fått sina sociala medie-konton blockerade när de rapporterat från konflikten. Mängder av videos och inlägg som visar israeliskt våld på Västbanken och Gaza tas bort utan förklaring. I ett inlägg i en intern chattgrupp, ställde en Facebook-anställd den självklara frågan: ”Tystar vi konstant, avsiktligen och systematiskt palestinska röster”?

Samtidigt som Facebook hanterade de högljudda israeliska klagomålen, koordinerade landets högernationalister sina attacker på företagets appar. New York Times rapporterar om WhatsApp-grupper döpta till ”Död åt araberna!” där adresser och kartbilder läggs ut; vilka butiker som skall plundras, vilka områden som ska sättas i brand. När attackerna genomförts, publiceras bilder på effekterna – svårt skadade människor och nedbrända restauranger.

Facebook, som äger WhatsApp, verkade inte märka någonting av det uppenbara våldsuppviglandet – man var uppenbarligen upptagen med att hantera lavinen av israeliska anmälningar. Men när Facebook-produkterna började få låga betyg och elaka kommentarer i Apples App Store om deras hantering av allt ovanstående, agerade Facebook på sedvanligt oligarkmanér. Man kontaktade i panik Apple för att förmå dem att censurera kritiken. Apple vägrade.


Facebook har tvingats till officiell ursäkt för sitt agerande; som vanligt vill Mark Zuckerbergs pr-avdelning måla bilden av hur ångerfulla de är. Nonsens. I ungefär 80 procent av fallen gav Facebook den israeliska staten rätt och tog bort innehåll och användarkonton. Det är internationellt sett en extremt hög siffra. Jordana Cutlers agenda har varit framgångsrik och Facebooks agerande under Israel-Palestinakonflikten är ett medvetet uttryck för företagets utrikespolitik. Japp, utrikespolitik; Mark Zuckerberg har ju med rätta sagt att Facebook är mer nation än mobilapp, och det är såklart därför han ger viktiga roller till politruker som Jordana Cutler, Storbritanniens tidigare vice premiärminister Nick Clegg, samt en rad andra politiker och tjänstemän.

Facebook är grannland till all världens länder, och behöver ett utrikesdepartement som kan hålla sig väl med rätt makthavare. Israelisk AI-kompetens, annonsintäkter och skattelättnader väger avsevärt mycket tyngre än statslösa palestiniers försök att ge sin bild av konflikten. Det finns helt enkelt inget geopolitiskt eller ekonomiskt incitament för Zuckerberg att gå varsamt fram i balansen mellan israeliska och palestinska intressen.


I konflikter och fullskaliga krig är det svårt, farligt och ibland omöjligt för traditionella medier att kunna arbeta. De statskontrollerade och/eller självcensurerande medierna förvränger historien, och det som verkligen händer i ett nedstängt Syrien, Myanmar eller Belarus har sin enda chans att nå ut via teknologiföretagens plattformar. Där har Facebook, Twitter och Google (som ju äger Youtube) ojämförligt stort inflytande. I hemlighet vrider de sedan länge ner räckvidden för de röster som inte passar deras agenda. Ostörda kommer de fortsätta vara digitala supermakter utan konstitution, och vem vet vilken röst de censurerar nästa gång. Kanske är det redan din?

ANNONS EXTERN LÄNK

Njut av en god bok i sommar – Prova BookBeat gratis i en månad!

BookBeat.se

Publisert:

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Ja, tack!

ÄMNEN I ARTIKELN

Facebook

Israel

Utrikespolitik

Sociala medier

Mark Zuckerberg

Nick Clegg