Mejla

Tone Schunnesson

I mitt Tiktok-flöde är sexarbetarna sig själva

Det är konstigare och fulare än Instagram och Facebook – och här lever den ursprungliga drömmen om internet

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Tiktok var förra årets mest nedladdade app.
Tiktok var förra årets mest nedladdade app.

KULTUR

Jag har blivit besatt av Tiktok! Appen var förra årets mest nedladdade och jag har haft ett konto sedan dess, men mest för att kunna se vad min syrra gör.

I början av semestern la jag ett par dagar på att scrolla mer engagerat och så snart den omtalade algoritmen fattade vad jag var intresserad av var jag hooked. I de sociala företagens krig om användarna är det viktigaste att få oss att stanna så länge som möjligt och där har Tiktok visat sig vara svårslagen. 

Under pandemin förändrades människors sociala medie-vanor och trenden att producera och ta del av kort, rörligt material ser inte ut att vända. Nyligen kom en rapport från analysföretaget App Annie som visade att Tiktok gått om Youtube i hur mycket tid per månad användare lägger på plattformen, i både USA och England. Det är imponerande, inte minst med tanke på att innehållet på Youtube bara verkar bli längre medan det rörliga materialet på Tiktok alltid är under tre minuter.


 

Trots att Tiktok producerar bildsköna kändisar i hög takt har appen en kvalitet som påminner mig om att drömmen om internet inte handlade om att bli egenföretagare utan om att förena människor. 

Jag scrollar runt i en kurerad mix av autistiska frisörer, nyktra alkoholister, kvinnor som ingår månggifte och sexarbetare som inte är på jobbet.

Mitt flöde på Tiktok är konstigare, fulare och mer niche än vad det är på både Instagram och Facebook och precis som när jag befann mig i mina första chattrum för tjugo år sedan ger Tiktok mig känslan av att ha tillgång till världen som den är. Rå och lite knölig. Jag scrollar runt i en kurerad mix av autistiska frisörer, nyktra alkoholister, kvinnor som ingår månggifte och sexarbetare som inte är på jobbet. Ingen i min Tiktok-algoritm har ett åtråvärt liv på det sätt som blivit synonymt med Instagram.

Kvinnorna som sexarbetar är sinnebilden av hur jag tycker att Tiktok urskiljer sig. Här är de subjekt, och inte perfekta objekt, som har ett eget community samtidigt som de bjuder in voyeurer som jag. De är inte sexiga, som på Onlyfans, eller stumt förföriska, som på Instagram. 


I stället får man följa med när de packar väskan inför kvällens skift, visar sin skitiga necessär eller ger varandra yrkesråd. För det mesta producerar de innehåll bortom den infekterade diskussion som annars uppstår kring sexarbetets vara eller icke-vara. De har gulliga, goofy, stökiga och tråkiga liv, bortom en reducerad roll. 

Min genuina upprymdhet över Tiktok visar vilket kulturellt monopol Instagram innehar och hur snabbt det som endast är kommersiellt gångbara känns daterat. Såklart arbetar även Tiktok hårt med att kontrollera och reglera innehåll, så det gäller att njuta så länge egenheterna fortsätter dyker upp. Egenheterna i att vara människa.

ANNONS EXTERN LÄNK

Rea inför jul på storsäljarna i vår bokshop – köp julklapparna här!

Aftonbladet

Av: 

Tone Schunnesson

Publisert:

LÄS VIDARE

Vogue Scandinavia är en skatt – för den rika

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Ja, tack!

ÄMNEN I ARTIKELN

Tiktok

Sociala medier

Internet