ÅSIKT

Fel, fel, fel om urspårat tåg

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

Euromaint: Vi fokuserar på att leverera säkra tåg

Replik I Aftonbladet den 20 juni skriver Mikael Nyberg om en incident som skedde utanför ­Osby den 2 januari 2011. Tyvärr är hans notis baserad på felaktigheter. Jag radar upp de viktigaste:

Artikeln i Skånska Dagbladet som Nyberg hänvisar till baseras på uppgifter från en före detta anställd som hade hört av en kollega att loket hade hämtats. Det är med andra ord uppgifter från en ­anonym andrahandskälla som får ligga till grund för artikeln och grundläggande fakta är fel.

Loket hade inte varit inne på underhåll vid Euromaints verkstad i Malmö. Tillsyn av loket är gjord vid en tidigare tidpunkt, på en ­annan plats och har skett på ett korrekt sätt. Det resulterade inte i några anmärkningar på hjul. ­Euromaint var tydliga med att vi inte kommenterar våra kunders underhåll och hänvisade till aktuell kund.

Både Euromaint och bolagets anställda sätter säkerheten främst. Vårt uppdrag är att leve­rera säkra fordon till våra kunder. Det är inte bara en rättighet utan även en skyldighet att lyfta fram säkerhetsfrågor.

Säkerhetsfrågan är viktig för alla järnvägsföretag. Det ska vara säkert att åka tåg eller att transportera sitt gods på järnvägen. Vi ser inte mellan fingrarna då det gäller säkerhet och vi har en bra ­dialog med våra kunder. Som under­entreprenör till järnvägsföretag ­utgör tågunderhållsföretagen en del av det före­tagets säkerhetsstyrning, vi undanhåller inte viktiga fakta.

Självklart har ingen fått i uppdrag att göra efterforskningar kring uppgiftslämnaren. Vi fokuserar i stället på att leverera säkra tåg.

Anne-Catherine Worth

Kommunikationschef Euromaint

Uppgiftslämnare riskerar jobbet

SVAR DIREKT Så här ­ligger det till: Vid Euromaints verkstäder listas fel på lok och vagnar. Allvarliga fel ger en röd markering. Förr betydde det körförbud. Dagens vinstjagande tåg­operatörer avgör själva i skydd av affärssekretessen vad de ska göra med varningarna. Några motsvarigheter till bil­provningen och poliskontrollerna på ­vägarna finns ­inte. Det förekommer att ­fordon med ­dokumenterade skador på hjul och bromsar sätts i trafik.

Vad gäller loket i Osby står, som jag ­påpekat, uppgift mot uppgift. Det är ­möjligt att Skånska Dagbladets källa vid verkstaden i Malmö misstagit sig. Men det är svårt att ­avgöra så länge de reparatörer som har förstahandsinformationer inte kan säga ett pip offentligt utan att riskera ­jobbet.

Anne-Catherine Worths professionella försäkringar går inte att lita på. En källa ­inom koncernen berättar att chefer genast började rota efter uppgiftslämnaren i ­Malmö. Euromaints anställda har också skriftligen påmints om att de inte får tala med journalister. Budskapet går inte att missförstå.