Sexism och rasism i filmens drömfabrik

Serien ”Make me over” är ojämn men pärlor finns

Av: Sandra Wejbro

Publicerad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Den som vill veta mer om rasismen i Hollywood kan lyssna på ”Make me over” om Merle Oberon (1911–1979), tycker Sandra Wejbro.
Den som vill veta mer om rasismen i Hollywood kan lyssna på ”Make me over” om Merle Oberon (1911–1979), tycker Sandra Wejbro.

Sedan 2014 har filmjournalisten Karina Longworth rotat runt i Hollywoods mörkare vrår i sin podcast ”You must remember this”. Hennes nästan parodiskt behagliga berättarstämma har varit så starkt förknippad med poddens succé att det först tog emot att börja lyssna på vårens nya serie ”Make me over”.

Där är det nämligen olika gäster, andra journalister och poddare, som presenterar varsitt program. Alla på temat hur Hollywood genom tiderna försökt göra om kvinnor och diskriminerat på grund av ålder, vikt och ursprung.

Trots de fascinerande livsöden som lyfts fram är ”Make me over” knappast den bästa serien i ”You must remember this” historia. Där skulle jag främst lista ”Charles Manson's Hollywood”, ”Jean & Jane” (om Jane Fonda och Jean Seberg) och ”The Blacklist” (om kommunistskräcken under kalla kriget).

Att alla avsnitt har olika presentatörer gör att nivån blir ojämn, några har en tendens att rabbla fakta medan andra snurrar in sig i analyser. Men det finns också flera ljuspunkter.

Mest spännande är livsöden ur den allra äldsta filmhistorien, som berättelsen om det unga stjärnskottet Molly O’Day. 1929 drevs hon till att lägga sig under kniven och genomgå en av Hollywoods första viktoperationer. När den gick snett blev hon ett skräckexempel i tidens kändispress, och ett bevis i dag för att allt absolut inte var bättre förr.

Serien rör sig ända fram till 1980-talet, med ett tyvärr sömnigt avsnitt om Vanessa Williams, den första afroamerikanska vinnaren av Miss America, och begreppet ”misogynoir” (kvinnohat riktat särskilt mot svarta). Vill man bara lyssna på ett avsnitt på temat Hollywoods rasism är historien om 30-talsstjärnan Merle Oberon mer komplex. Oberon, som på mödernet härstammade från Nya Zeelands maoriska ursprungsbefolkning, försökte frisera sin historia och blekte till och med hyn ljusare för att passa in i tidens ideal.

Tragiskt såklart, men i den dystra verklighet vi lever i just nu känns till och med Hollywoods monumentala, men lättbegripliga, misogyni som en paradoxal respit.

Publicerad:

LÄS VIDARE

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturredaktion guide till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.