ÅSIKT

Spelaren som Gud

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

De värsta knäckfrågorna om existensen – om hur och varför och slumpens mening – kan snart få ny belysning. Dataspelslegenden Will Wright, som gjort Sim City och The Sims är (enligt Gamespy.com) snart färdig med ett nytt slags evolutionsspel som simulerar livets totala historia, från encellig mikroorganism som lojt plaskar i urhavet till, ja vad?

Det kreaturliga blir intelligentare: blir flockar, stammar, byar, städer, civilisationer. Hur varje ”fas” utvecklas beror på varelsens personlighet, det vill säga vad spelaren väljer att den ska vara, känslomässig eller logisk, tungor eller fena. UFO-stadiet, alltså vår framtid, kommer sedan att framspelas online, av deltagarna själva.

Varje spelare utgör en civilisation/planet, och dessa planeter möts, relaterar, invaderar eller destruerar varann ute i cyberrymden.

... vad suckar leksakslådan?

Will Wright som alltid sett dataspel som leksaker snarare än vinna-förlora-spel bygger själv robotar på fritiden och leker med dem, i ett varuhusstort experimentlabb i Berkeley (The Stupid Fun Club).

Ett av hans projekt går ut på att ”förlänga leksakers livslängd” genom att göra dem ständigt nya och intressanta. Ett chips i leksakerna ger dem förmåga att relatera till och reagera på omgivningen. Till exempel andra chipsförsedda leksaker.

Vilken oförutsedd evolution som kunde börja i leksakskorgen! Barbie hänger med en Pippi-docka och en programmerad boll som vet allt om katter. Alla förändras. Medan barnen sover.

Pia Bergström ([email protected])