ÅSIKT

Hon vet – och hon skriver

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

INGA-LINA LINDQVIST läser Cordelia Edvardson

Överlevande från Auschwitz.

Mellanösternkorrespondent med bas i Jerusalem.

Cordelia Edvardsons erfarenheter gör hennes position som samhällsdebattör närmast oantastlig.

Nu kommer Berättelser från gränsen, reportage, artiklar och krönikor i urval av hennes vän och kollega Agneta Pleijel, som i sitt efterord skriver: ” Det är inte lätt att hålla balansen i konflikten i Mellanöstern. Få har efter min mening lyckats så väl som Cordelia Edvardson.”

Det är sant. Edvardson har i sin rapportering från Israel bemödat sig om att skapa förståelse för palestiniernas vrede såväl som för israelernas ångest.

Men varför är det så bra att vara balanserad? Finns det ett egenvärde i det?

Edvardson resonerar själv kring frågan i en av texterna i boken. Hon talar om hur hon blir ” svensk på riktigt” genom att uppnå det hon i en mycket rolig formulering kallar för ” själens, intellektets och känslans Saltsjöbadsanda”. Är det verkligen vad som krävs för att bli accepterad som svensk?

Kanske. Cordelia Edvardson sitter i den svenska kulturens finaste finrum. Hennes balanserade åsikter, födda ur smärtsamma erfarenheter och intensiv intellektuell bearbetning av dem, är fullkomligt rumsrena i Sverige. I det judiska och israeliska etablissemanget är hon mycket mer kontroversiell.

Jag kan tänka mig många läsare som kommer att känna sig vaggade fram genom boken, trygga i författarens oerhörda beläsenhet, livsvisdom och insiktsfulla analyser.

Själv höll jag på att få blodstörtning flera gånger under läsningen och mitt recensionsexemplar är fullklottrat med utropstecken, frågetecken och kommentarer. Jag tycker till exempel inte att man kan jämföra USA:s invasion i Irak med de allierades invasion i Tyskland. USA:s inmarsch har fler likheter med nazisternas ockupation av Sovjetunionen. Befolkningen förväntades jubla över att bli befriade från Stalin, men blev partisaner i stället.

Men det är bara en anteckning i marginalen.

Berättelser från gränsen tecknar i sin blandning av djupa personliga betraktelser och skarpa politiska analyser ett fascinerande porträtt av avsändaren: flickan som överlevde helvetet, har svårt för paradiset och inser skärseldens, mellantillståndets, renande nödvändighet.

Inga-Lina Lindqvist