Så blir du en loser på nätet

Av: Martin Aagård

Publicerad:
Uppdaterad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Googles algoritmer drabbar utsatta grupper hårt

Att bli utsatt för målsökande reklam på internet är i bästa fall irriterande och löjligt. När jag köpt mina vinterkängor förföljs jag i månader av annonser för exakt samma skor. Knappast produktivt. Varken för mig eller för annonsören. Men Googles algoritmer kan resultera i betydligt värre saker för de allra mest utsatta konsumenterna.

I en färsk artikel i The Atlantic beskrivs hur fattiga och desperata människors Googlesökningar nästan omedelbart vänds mot dem. Sökningar som ”tjäna pengar fort” eller ”kan inte betala hyran” gör dig till ett byte för internets mest skrupelfria ockrare. Likaså dina mest privata googlingar om hälsa, sjukdom och andra familjeangelägenheter.

Annonsörer, datainsamlingsföretag och sökmotorer aggregerar och kategoriserar användarnas socioekonomiska status i ett komplicerat nätverk. De mest utsatta medborgarna klumpas ihop och hamnar så småningom på så kallade ”sucker lists” som i sin tur hamnar hos sms-låneföretag och rena bedragare som målsöker dig via mejl, telefon och så fort du rör dig på nätet.

Google säger sig ha regler som ska förhindra de värsta lånehajarna, men vägrar säga hur reglerna fungerar. Och de kan hursomhelst inte skydda dig mot att uppgifterna samlas in och säljs vidare och sedan säljs vidare ett oändligt antal gånger. Kraven på att reglera internets brutala annonsmarknad höjs nu från flera håll. Men lite görs då få egentligen förstår hur detta komplexa ekosystem fungerar.

Rovdjuren kan fortfarande röra sig fritt.

Och i takt med att användardatan läggs på hög växer sig internets klassamhälle allt starkare.

Publicerad:

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturredaktion guide till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

ÄMNEN I ARTIKELN