Gråt inga tårar för MTG

Av: Martin Aagård

Publicerad:
Uppdaterad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Svenska mediebolaget tvingas bort från sina ryska tv-kanaler

Vladimir Putin.
Vladimir Putin.

Som väntat, och som jag skrev i min artikel om svenska mediekoncernen MTG:s affärer i Ryssland, så tvingas nu företaget att sälja en stor del av det tv-bolag de äger tillsammans med ryska staten.

Igår klubbades den lag som förbjuder utländska intressenter att inneha mer än 20 procent i ryska medieföretag.

De flesta ser lagen som ytterligare en lömsk attack på yttrandefriheten – och i fallet med den Murdoch-ägda tidningen Vedemosti stämmer det nog. Den oberoende tidningen står framöver troligen utan ägare.

Men inte i MTG:s fall.

Bolaget har gjort affärer med allra högsta ort (presidenterna Medvedev och Putin) och åtnjutit den privilegierade position på marknaden som endast de som sitter i maktens knä får.

Aldrig tidigare har MTG reagerat på hur det fria ordet kringsnärjs av svårbegriplig lagstiftning och korrupta ägarförhållanden. Och nu, med snaran runt halsen, vore det knappast klädsamt att börja kritisera det hårt tuktade medieklimatet i Ryssland.

Det enda positiva med denna historia är väl att sensmoralen är oerhört tydlig: Alla drabbas i slutändan om vi börjar tumma på yttrandefriheten.

Publicerad:

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturredaktion guide till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.