ÅSIKT

Mode bortom idealbilden

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: Ur ”Because who is perfect?”
KULTUR

Allt fler modemärken arbetar med korta filmer som hamnar ­någonstans mitt emellan reklam och kreativt uttryck. Med hjälp av nya uttryck, originella idéer eller humor är dessa i första hand skapade för att spridas i sociala medier och på filmsajter som Youtube.

Tyvärr verkar inte de konstnärliga ambitionerna innebära att ­diversiteten i valet av modeller ökar. Snarare tvärtom: medan en stillbild kan retuscheras till oigenkännlighet ska modellen i en film vara perfekt redan vid plåtningstillfället, vilket gör att vi ser ännu mer strömlinjeformade kroppar och ansikten.

Undantaget är en av säsongens allra mest uppmärksammade modefilmer. Där medverkar aktivisten Jasmine Rechsteiner, atleten Urs Kolly, skådespelaren Erwin Aljukic och bloggaren Nadja Schmid. Så långt inget ovanligt - det är kutym att låta kända personligheter hoppa in som modeller. Men Rechsteiner har kyfoskolios, Aljukics kropp har deformerats av benskörhet och Kollys högerben slutar vid knät.

I filmen, som producerats av schweiziska intresseorganisationen Pro Infirmis, får de skyltdoc­kor och plagg modellerade efter ­sina kroppar och utställda i skyltfönster. Rörande, inspirerande och ett perfekt exempel på att det vackraste modet är det som vägrar rätta sig efter redan existerande ideal.