ÅSIKT

”Du måste svara blixtsnabbt”

Bernie Sanders valstrateg berättar om det nya politiska klimatet och varför gammaldags pr är död

Scott Goodstein på besök i Stockholm i helgen
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

I fredags började Sverigedemokraterna sprida en ny Youtubefilm. Den excellerar i aggression och Jimmie Åkesson formulerar sin anklagelseakt mot sossar, moderater och journalister. Det råder inbördeskrig i Sverige, påstår Åkesson. Alla är skyldiga – utom Sverigedemokraterna. På ett par dagar passerar den 160 000 visningar. Men få har orkat reagera. Och nu är det för sent. Att som Anders Ygeman (S) hoppas att ”väljarna ser igenom skräckpropagandan och kommer att vända sig till partier som ser en väg framåt” räcker inte.

I alla fall om man ska tro Scott Goodstein, som i helgen besökte ”Socialistiskt forum” i Stockholm för att prata om sitt arbete som ansvarig för Bernie Sanders kampanj digitalt. Det är ett kort besök, men han har ett antal inbokade möten med svenska organisationer som ligger i startgroparna inför valrörelsen.

– Partier, organisationer och medborgare har inte tid att vänta medan filmen cirkulerar, de kan inte vänta på att journalister ska gå igenom den, säger han.


Goodstein varnar politiker för att dansa med i de högerextremas svängom och låta deras budskap bli centrum för samtalet.

– De vill att videon ska diskuteras, den ska så tvivel i huvudet på de som tittar. Därför är det bästa sättet att svara blixtsnabbt. Inte traditionellt pr-arbete där man kommer med ett pressmeddelande efter ett dygn och sedan sätter sig i en tv-soffa och pratar med dem, ”å ena sidan, å andra sidan”. Om de publicerar sin video ska fem politiker och två sajter som skjuter ner lögnerna vara ute inom en timme.


Det är osannolikt att svenska partier ska kunna reagera så snabbt.

– De måste. Om man inte rör sig i takt med internet vid det här laget kommer man aldrig att vara framgångsrik i den här striden, där det kommer en massiv ström av galenskap och fejkade nyheter.

PR-strateger och kampanjbyråer har vi gott om i Sverige, sådana behöver man egentligen inte flyga in. Dessutom brukar svenska politiker, byråer och konsulter åka till USA för att studera valrörelser så fort de har chansen.

Men något väsentligt skiljer Goodstein från de flesta som fakturerar svenska politiska partier. Prioriteringen är en annan, menar han. Revolution Messaging, som Goodsteins byrå heter, pryder sin sajt med en bild på Angela Davis och tillhörande citat (”I am no longer accepting the things I cannot change. I am changing the things I cannot accept.”). De ser sig som en del av rörelsen i första hand – och som ett företag i andra.

– Vi ber inte om ursäkt för vår politiska inriktning. Aldrig. Vi kommer ur en politisk rörelse för social rättvisa och har en mission. Vårt mål är att flytta den progressiva rörelsen framåt.


Han betonar att många som jobbar med moderna kampanjer stirrar sig blinda på teknik, i stället för att fokusera på själva budskapet.

– Efter Obama-kampanjen kom alla till oss och ville att vi skulle bygga ljusblå sajter med typsnittet Gotham. Vi frågade oss om de verkligen förstått att det inte var färgen på sajten eller teckensnittet som vann.

– Har du inte en initierad, inspirerad väljarbas som vill komma ut och arbeta för dig, som vill dela ditt budskap i sin facebookfeed, så når du inte majoriteten.

Hans eget engagemang började när han såg sin pappa, som drev en herrekipering, gå samman med ägarna till andra småbutiker för att lokalt i Ohio hindra jättar som Walmart och Costco från att slå ut allt motstånd. Under sina år på college kom Goodstein att kombinera sitt intresse för politisk organisering med sin andra stora passion – amerikansk punk. Under det tidiga 2000-talet försökte han mobilisera vänsterröster till partipolitiken via sin organisation Punkvoters, och han var också aktiv i sammanslutningen Rock Against Bush. Därefter rekryterades han till Obamas kampanj 2008 för att sedan ansvara för Bernie Sanders digitala strategi och kommunikation under kandidaturen.

Om du är pank, bor hos dina föräldrar, får barn som också måste bo hos dina föräldrar, försöker plugga på kvällstid och dessutom har två jobb nedvärderar du inte ditt lidande till emojis.

Det blev en succé, senator Sanders blev Bernie med hela världen, men Demokraterna valde ändå Hillary Clinton, som snart såg sig besegrad av Donald Trump. En av orsakerna, menar Goodstein, är att Clintons digitala närvaro aldrig kändes genuin – medan Trump hela tiden är personligen närvarande.

– Läser du Trumps tweets tror du inte att det är någon i hans stab som skriver åt honom. Jag hatar innehållet i hans tweets men tror på att det är han själv som skriver. Jag tror inte att någon anställd skulle skriva så vulgära, vidriga och idiotiska tweets. Därmed vet man att det är han.

Foto: Matt Rourke / AP
Bernie Sanders

Han jämför med Hillary Clintons överregisserade tilltal och kommunikation. Han pekar på exemplet där hon bad unga att berätta vad de känner inför sina studieskulder ”i tre emojis eller mindre”.

– Det där är effekten av att någon sagt ”det vore toppen om vi gjorde en kampanj för millenials, de gillar emojis och bryr sig om studieskulder, vi kör ut det på twitter”.

– Om du är pank, bor hos dina föräldrar, får barn som också måste bo hos dina föräldrar, försöker plugga på kvällstid och dessutom har två jobb nedvärderar du inte ditt lidande till emojis.

Problemet, menar Goodstein, är att Bernie Sanders aldrig varit särskilt förtjust i folk.

Men inte heller Bernie Sanders kampanj fungerade fullt ut. Hans omgivning var tvungen att arbeta hårt för att få andra rörelser att ställa sig bakom eller ansluta sig till kampanjen. Medan Obama hade stöd av en rad människorättsorganisationer och fackförbund hamnade Sanders till exempel i konflikt med Black Lives Matters, innan han vann över dem till sin sida genom att lyfta in dem i organisationen och ge dem ansvar. Problemet, menar Goodstein, är att Bernie Sanders aldrig varit särskilt förtjust i folk.

– Bernie är inte social. Det är väldigt intressant med en politiker som inte är utåtriktad. Han har aldrig riktigt byggt relationer eller koalitioner under sina år i politiken, medan andra politiker lägger allt fokus på just det.

– Vi hade en rejäl hemläxa att göra där för att bygga relationer och föra de här samtalen.
”Bernie would have won” har blivit ett eget meme, och tas som ett slags allmän sanning hos delar av vänstern. Men skulle han ha vunnit?
– Det vore tjänstefel av mig att säga antingen eller. Jobbar man med politik och organisering vet man att alla variabler hela tiden förändras. Politisk strategi och opinionsmätningar ska aldrig betraktas som sanningar.