ÅSIKT

Blondinbella hjälper – och stjälper

avIda Therén

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Entreprenörens affärsidé: marknadsför både gift och motgift

Isabella ”Blondinbella” Löwengrip, entreprenör.

Nyligen lanserade Isabella ”Blondinbella” Löwengrip och Pingis Hadenius Economista AB, som erbjuder en bok, en medlemsklubb online och en podcast på Expressens hemsida. Konceptet utger sig för att hjälpa unga kvinnor att ta makten över sin ekonomi.

Men duons trovärdighet är inte på topp. Blondinbella har satt i system att låta praktikanter arbeta gratis för henne, i stället för att använda sig av betalda provanställningar. Hennes kollega skapade rubriker ifjol efter att ha lånat formuleringar till en krönika från en New York Times-journalist.

Shopping är kul och man får shoppa men aldrig på ett lån, skriver Löwengrip. Samtidigt tipsar Hadenius sina bloggläsare att besöka högränte-kreditkortsföretaget Supreme Cards facebook-sida, där Economista-boken lottas ut.

Och samtidigt som Löwengrip och Hadenius reser landet runt med föreläsningen Economista - Från shopaholic till saveoholic, domineras Löwengrips bloggnätverk Spotlifes bloggar av en annons från onlineklädaffären Nelly. En ung tjej i glittrig klänning niger mot åskådaren, flankerat av texten ”I’m a #Nellyholic”.

Genom liknande bildspråk har Löwengrip med sitt ”Dagens outfit”-bloggande skapat en förmögenhet på att driva lättpåverkade småtjejer till sms-lån för att ha råd med nya väskor.

Nu vill hon tjäna mer pengar på att hjälpa dem ur skuldfällan.

Vad är nästa briljanta entreprenörsidé? Jag gissar: Blondinbella börjar tillverka alkoläsk i rosa flaskor, för att ett år senare starta föreläsningsserien ”tjejer, skippa supen”.