ÅSIKT

Satirsketcher med oklar udd

Jack Hildén ser Sacha Baron Cohens nya serie Who is America?

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: HBO Nordic
Sacha Baron Cohens nya tv-serie Who is America? har oklar udd, tycker Jack Hildén

avJack Hildén

KULTUR

Under sanslöst tjocka lager smink är det fortfarande möjligt för Sacha Baron Cohen att på sitt eget sätt wallraffa USA:s makthavare. I den redan omtalade serien Who is America? gör han satir som liknar Michael Moores. De är åtminstone lika enträgna och jobbiga för den utsatta.

Cohen iklär sig i första avsnittet olika roller: en liberal som låter sin dotter menstruera på den amerikanska flaggan, ex-fången som skapar konst med sperma och blod, ett korkat högertroll samt en israelisk soldat som vill beväpna barn för att få bukt med skolskjutningar.


Den sistnämnda sketchen har fått mest uppmärksamhet, och det går inte att komma ifrån att just det inslaget är så absurt att det blir svårt att skratta. Vilket jag ofta gör annars.

Precis som i Borat blir mitt bestående intryck hur tillmötesgående folk generellt sett är. Det verkar liksom finnas i ens DNA att försöka förstå personen framför. Ex-fången med konstnärsdrömmar lyckas till och med få en gallerist att klippa av lite av sitt könshår för att han ska använda det till sina verk.


I sådana sketcher är det såklart mest synd om galleristen, och det är oklart vart udden riktas. Om det är en pik liknande den som Ruben Östlund gör i The Square, där konstvärlden framstår som pretentiös och falsk, så är den missriktad eftersom han manipulativt anspelar på hennes följsamhet för att skapa hö-hö-ig youtube-humor. Du har mina sympatier, stackars gallerist.

ARTIKELN HANDLAR OM