ÅSIKT

Dekoration till döds?

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

Utställningen "genomförs i anslutning till Designåret 2005" står det i katalogen till årets vårsalong på Liljevalchs, Formbart, med inriktning på formgivning, mode och hantverk. Kanske är det därför så mycket påminner om Äntligen hemma i TV 4. Visst kan man göra en fåtölj av ett itusågat badkar (Sammi Kallio och Brede Emil Haugen) eller en dödskallegrotta av liggunderlag (Christopher Robin Nordström). Ja, om man ids.

Annat liknar konst utan att vara det, konsthantverk som på ett utstuderat sätt flörtar med både folklore och konceptkonst. Som Sandra Backlunds jacka tillverkad av människohår, eller Kajsa Jagares Extended function, två utvikningsbara men dysfunktionella pinnstolar försedda med kulleder och gångjärn.

Bättre tycker jag om den otrendigare delen av utställningen, representerad av bland annat Greta Rasks gigantiska och grovt utkarvade solitärspel i trä, eller Peter P G Gustafssons utsirade elgura med drag av både Alien och kritperiodens fossil. Saker som inte utger sig för att vara annat än hårdslöjd av bästa märke.

Utställningen ger ett splittrat intryck och kopplingen till Designåret är oklar. Innefattar inte ordet design också funktion? Visst är Kenneth Derlows Bordspingvin både snygg och trevlig, men ett särskilt bra bord är den inte. Tove Knuts tamponghållare är möjligen funktionell men kostar för mycket (6 000 kr). Och behöver vi verkligen tamponghållare? Var är de smarta grejerna för trångbodda, eller för handikappade?

En utställning om samtiden, menar Tom Hedqvist, rektor vid Beckmans designhögskola och en av de sju i vårsalongsjuryn. Är det så illa? Håller vi på att dekorera oss döds?

Petter Lindgren