ÅSIKT

Äntligen vet vi hur många som lyssnar

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

Patrik Syk: Produktionerna kommer bli större och dyrare

Hur många lyssnare har ni? Det är nog den vanligaste frågan som ställs till oss som producerar poddar. Hittills har det inte på ett trovärdigt sätt gått att svara på den frågan utan brasklappen; det beror på hur man räknar.

Men efter sju sorger och minst lika många bedrövelser verkar nu den svenska podcastmarknaden ha hittat samsyn. Äntligen kommer ett gemensamt räknesätt för mätning av lyssnare att introduceras och regelbundet presenteras. En så kallad podcast-valuta.

Ett stopp för höftade, uppskattade och ibland rent uppdiktade lyssnarsiffror. Och även om systemet inte är perfekt (inga trafikmätningar är det) så är det någonting för alla att förhålla sig till.


I USA har det sedan ett par år redan funnits en allmänt gällande formel för hur lyssning av podcasts ska räknas. Det som nu introduceras här är egentligen en kopia av den valutan. Att det på en marknad med så få aktörer som den svenska skulle dröja så mycket längre än den amerikanska är förstås inte bra och vittnar om att det finns några aktörer som under lång tid motarbetat utvecklingen. De vill helt enkelt inte att andra ska få insyn i ens siffror. Anledningarna kan ni ju spekulera kring själva.


Att vi nu får officiell statistik att förhålla oss till kommer, tror jag, leda till vissa förändringar. För de stora kommersiella mediehusen blir det plötsligt lättare att redovisa trafik för ängsliga annonsörer. Det kommer ge större manöverutrymme för de med upparbetade annonssamarbeten, samtidigt som det kan bli svårare för nya att slå sig in.

Och tittar vi västerut så blir produktionerna större och dyrare samtidigt som de små hobbyprojekten som ju var hela podcaströrelsens fundament blir utknuffade mer och mer till periferin. Och det är något som i alla fall jag kan känna en liten smula sorg över.

ARTIKELN HANDLAR OM

Podcast

USA