DN-journalistik att skrika åt

Publicerad:
Uppdaterad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

KULTUR

Okritiska hyllningar som tagna ur pressmeddelanden

”Skriet” av Munch.
”Skriet” av Munch.

Att publiken i auktionssalen började applådera när Munchs Skriet klubbades för 800 miljoner kronor i veckan, kan tolkas på olika sätt.

Antingen ville de vara artiga. Eller så var de upprymde efter att denna bisarra 12-minuters-föreställning, där en man iklädd fluga sålde en tavla för en summa i nivå med kommunbudgeten i Höganäs.

The Guardians underbare surgubbe-kritiker Jonathan Jones skrev att han blev äcklad över det sjuka samhälle där konsten reduceras till prislappar och prydnader på kapitalisternas väggar.

Men, om man vänder på det, varför skulle inte en målning kunna kosta lika mycket som ett företag eller en lyxvåning på Manhattan? Varför måste just konsten vara så himla billig?

Är det något som är problematiskt med auktionshusen i dag så är det snarare den löjliga rapporteringen kring dem.

Helgens nyöppnade utställning med Strindberg-tavlor på Bukowskis är bara ett exempel. Plötsligt var köptemplets smutsiga kopplingar till Lundin Oil som bortblåsta. Tidningarna skickade sina recensenter, som om det vore vilken kulturinstitution som helst.

Det är långt ifrån första gången – på exempelvis Dagens Nyheters kultursida publiceras ständigt okritiska artiklar om försäljningar och värdeökningar. ”Högst gick en vinbägare i noshörningshorn som dubblerade utropet till 1,6 miljoner”, skriver dess seriösa konstkritiker, rader som verkar copy-pastade direkt ur auktionshusens egna pressmeddelanden.

Det är kulturjournalistik man verkligen vill ångestskrika åt.

Publicerad:

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.