ÅSIKT

Satir för mycket för McDonalds

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

Vill tillrättavisa Aftonbladet efter seriestripp

Aftonbladet Kultur...med extra satir - inget för McDonalds.

 Den 1 februari publicerade vi en serie av Liv Strömquist – kulturpristagare i både Aftonbladet och Expressen – där hon i satirens form tog sig an McDonalds och sänkningen av restaurangmomsen.

Strax damp det ner ett brev på redaktionen från McDonalds. ”Strippen är både felaktig och insinuant”, skriver företagets presschef. Hon vill berätta mer om McDonalds hälsokost – 400 menykombinationer! – och betydelse för att pressa ner arbetslösheten. Hon föreslår att vi ska träffas. Till brevet bifogas en ”undersökning” som visar att ungdomar hellre jobbar en termin på McDonalds än läser en extra termin statskunskap.

Såna här brev är inte ovanliga. Så snart ett mediehus publicerar nåt företagsrelaterat dyker en presschef upp med förment vänlig ”information”. De flesta vill ha in ”rättelser”. Inte svar eller repliker, utan rättelser. Ni har skrivit (läs: tyckt) fel och nu måste ni be om ursäkt.

Förr i världen, låt säga för fem år sen eller så, förstod nästan alla människor att satir är satir. Att en av konstens viktigaste uppgifter är att kommentera samtiden, att kultursidornas privilegium är att bedriva opinion. Att demokratin mår bra när ordet är fritt och får medborgarna att skratta.

McDonalds presschef har säkert humor, för det har de flesta. Hon sköter bara sitt jobb som tjänsteman i företagets ideologiska överbyggnad när hon skickar såna här brev. Nu väntar vi på nästa.

Åsa Linderborg