ÅSIKT

Moving Sweden räddar sommaren

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

avMalin Krutmeijer

Nya format och annorlunda berättelser i satsningen

Filmen ”Alena”, som visas i projektet Moving Sweden, bygger på Kim W. Anderssons seriealbum med samma namn. Foto: SVT

Låt den rätte komma in möter Fucking Åmål på Lundsberg, ungefär så skulle man kunna beskriva Daniel di Grados film Alena. Det är en nervdallrande skräckis i pennalistisk internatskolemiljö, där en död flicka hemsöker de levande med klasshat och kvävande kärlek.

Filmen är gjord inom ramen för Film­institutets, SVT:s och de regionala film­centrumens satsning Moving Sweden. Sju filmer visas i SVT i sommar. Alena tillhör de mest lyckade, även om jag kan invända mot hur den skriver in lesbianism som latent galet och farligt.

Syftet med Moving Sweden har varit att utmana filmskapare att kasta loss i nya format och annorlunda berättelser. Resultatet är brett. Här finns alltifrån animerat till socialrealism i 25 till 60-minuters format. Flera filmer är snygga, har kända skådespelare i huvudrollerna, och görs också i långfilmsversioner.

Fabian Svenssons och Jens Klevjes Flaket är något så vågat som ett religiöst kammarspel på isflak, med bland andra Marika Lagercrantz och Reine Brynolfsson. Missa heller inte David Sandbergs hejdlöst roliga parodi på 80-talets actionfilmen Kung Fury som redan gjort Cannes- och Youtubesuccé.

Allt är inte lika bra. För min del kan jag ha och mista Linda-Maria Birbecks ungdom på glid-stereotyp Hitta bort, som visas på SVT nu på onsdag. Men det kommer ju mera.

ARTIKELN HANDLAR OM

Film