ÅSIKT

1800-talet – bara ett ögonblick bort

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: Tove Lefflers roman om sin 150 år gamla släktning Anne Charlotte Leffler är en galen emancipationsresa.
KULTUR

Tove Leffler, journalist och författare, har skrivit en roman om en 150 år gammal släkting. På 1880-talet var denna släkting Sveriges största dramatiker och en större snackis än Ibsen och Strindberg. Jag talar förstås om Anne Charlotte Leffler (1849-1892), vid sidan av Victoria Benedictsson och Alfhild Agrell en av de så kallade 80-talisterna, radikal feministisk författare till en mängd dramer och noveller.

Det är otroligt kul att korsläsa Den kärleken med Anneli Jordahls bravad från förra året om Anne Charlotte Lefflers vän, Ellen Key, Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet). Här har vi två egensinniga biografiska romaner från Atlas förlag om två skrivande kvinnor från förra sekelskiftet. Huvudmotiv: att vara både hungrande kvinnokropp och intellektuell (fortfarande kontroversiellt i vissa kretsar), vilket krävde sina ”smidiga ormar” då ramarna för en riktig kvinna var betydligt snävare än i dag.

Ellen Key diktade trängtande brev till sin Urban. Anne Charlotte Leffler lämnade make och kärleksaffär (dubbel otillfredsställelse), reste genom Europa till Neapel för att 39 år gammal sammandrabba med livspassionen, matematikern Pasquale del Pezzo, hertigen av Cajanello.

Det är denna galna emancipationsresa mellan 1888-1892 som Tove Leffler svärmiskt följer. Men hon tillför ett moment: stundtals vänder hon kameran mot sin egen tid, tar några snapshots och serverar beska (vad annars?) droppar med (något recyclad) civilisationskritik. I och för sig ingen dum idé, men betydligt mer imponerar hur Leffler lyckas inkorporera personhistoriska fakta i sitt eget skapande universum, där universum betyder oändliga (litterära) möjligheter.

Tove Lefflers grej är en utpräglat impressionistisk stil, där hon genom att sammanföra ganska klunsiga grafiska element – parenteser, kapitäler, understruken, fetad eller kursiv text, fetad OCH kursiv text – skapar kontrastverkan och därmed ljus; rörelse. Det är så författaren lyckas få mig att känna den opålitliga plats som är historien, ja, ger mig en distinkt känsla av hur tiden går: Anne Charlotte Leffler, bästa vännen Sonja Kovalevsky och Ellen Key befinner sig alldeles bakom sekelhörnet, ett ögonblick bort. 1900-talet rinner genom fingrarna.

Viktoria Jäderling