ÅSIKT

Skivbolagen borde betala Stadsteatern – inte tvärtom

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

Gerhard Hoberstorfer och Håkan Olofsson om rättighetsbråket

Foto: Gerhard Hoberstorfer, skådespelare.

Den globala musikjätten Universal hotar att stämma Stockholms stadsteater för upphovsrättsintrång. Anledningen är att teatern använder sig av 80-talsmusik i sin uppsättning av De tre musketörerna, däribland musik vars rättigheter ligger på Universal. Den frågan som alla ställer sig, utom möjligen Universal själva, är om de har fått hjärnsläpp.

Universal beskriver sin affärsidé som att producera och marknadsföra musik, samt distribuera denna. Musiken i fråga är producerad sedan länge och vad gäller distributionen så sker numera det mesta digitalt, vilket har besparat skivbolagen ofantligt mycket arbete. Inte minst genom musiktjänsten Spotify, där behållningen (enligt bland andra Magnus Uggla) tycks gå till skivbolagen snarare än artisterna.

Alltså återstår marknadsföringen.

Problemet är att skivbolagen tycks ha slutat med marknadsföring också.

Föreställningen De tre musketörerna har gått för utsålda hus sedan premiären. Kritikerna gillar den och publiken älskar den. Folk står upp i bänkarna, sjunger med och engagerar sig i musik som de knappt kom ihåg att de gillar. Vem köper 80-talsmusik av artister som Twisted Sisters, Eurythmics och Duran Duran idag? Jo folk som sett De tre musketörerna på Stadsteatern.

Det vore intressant att veta hur mycket skivbolagen har marknadsfört den här musiken under samma period. Hur många presskonferenser, konserter, evenemang, jippon har de arrangerat medan ensemblen på Stadsteatern rockat röven av sig?

Vår gissning är noll, nada och ingenting alls.

Istället för att göra sitt jobb (att marknadsföra musik) tycks Universal och andra skivbolag sitta som bergatroll i sina hålor, krampaktigt hållandes i sina låtskatter. Och ve den som försöker släppa fram skatterna i ljuset.

De tre musketörerna är en fantastisk föreställning. Tänk att få spela in den för TV så att hela svenska folket fick chans att sjunga med. Och köpa musiken lagom till julhandeln.

Men det går tyvärr inte.

Inte så länge Universal och andra skivbolag tänker som de gör.

Om de nu tänker över huvud taget.

Gerhard Hoberstorfer, skådespelare, Stadsteatern
Håkan Olofsson, varumärkesstrateg, Cabomba Brothers