ÅSIKT

Framtidens turist tycka klimat trist

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Nya numret av resemagasinet Vagabond.
KULTUR

Vagabond är en tidning för den som vill drömma om ”genuina” turistorter, jämlika möten med främmande människor och oexploaterad natur. I Vagabond blir tråkiga realiteter som klimatkris och oljebrist till baggisar eller rentav ”möjligheter”. Som i det senaste numret där framtidens turism undersöks.

År 2050 är miljö en ickefråga eftersom ny teknik gjort resandet klimatvänligt, tror Bo Svensson vid Mittuniversitetets institut för turismforskning. Om stigande havsnivåer dränker Thailands stränder – nemas problemas: då byter turismströmmarna bara riktning, lyder konsultföretaget Kairos Future käcka prognos. Thailändarna får åka på semester till oss i norr i stället!

Men, påpekar Kairos Futures ”framtidsstrateg” Johanna Danielsson, det finns problem också: om klimatförändringar gör Östersjön till algblomsvälling förstörs kanske badnöjet för de nya turisterna. Alla siare – inklusive statliga Nutek – ser dock ljust på framtiden. Världsturismen väntas fördubblas på ett drygt årtionde, framför allt genom ökad flygtrafik. Sådana drömmar passar bra ihop med föreställningen om att det mesta kommer att fortsätta som vanligt trots att minst en forskningsrapport i veckan säger motsatsen. Det finns ett stort glapp mellan vad vi gör och vad vi borde göra. Det finns också ett växande glapp mellan förväntningar och vad som är möjligt.

En forskargrupp vid Uppsala universitet har undersökt flygets behov av olja och hur mycket olja som finns tillgänglig de närmaste åren. Slutsatsen är att flyget inte kommer att öka som planerat. Oljan räcker inte. Eftersom något alternativt bränsle inte finns i sikte lär flygbranschen krympa. Det är inte vilka forskningsrön som helst. De har godkänts för publicering i den vetenskapliga tidskriften Energy Policy och redan nu har Världsbanken hört av sig för att få mer information. Antagligen förstår Världsbanken att mycket mer står på spel än några framtidsanalytikers prognoser.

I Vagabond spekuleras det om svenska restauranger behöver köpa in ätpinnar för att tillmötesgå de vändande turistströmmarna.

David Jonstad